Rhythms of the World - Vår 2025

Søk på linja

Er du interessert i musikk fra ulike kulturer, og liker å spille forskjellige sjangre? Da er Rhythms of the World linja for deg! Her får du et komplett og unikt musikktilbud.

Her får du et komplett og unikt musikktilbud, og du får være med på enestående reiser og opplevelser. Dette er en linje for instrumentalister og vokalister. Du får undervisning fra profesjonelle musikere, og du får bred undervisning i faget.

Musikk finner vi i ulike former i alle kulturer – til alle tider. Indiske ragaer, mongolsk strupesang, afrikanske rytmer, norsk slåttetradisjon og samisk joik er noen eksempler. Vi har workshops med musikere fra ulike tradisjoner, og vi jobber med populærmusikk fra vår egen og andre kulturer.

Du drar  til Rio de Janeiro, hvor du opplever et av verdens største kulturarrangementer, spiller musikk og opplever byen.

På Rhythms of the World lærer du om verden gjennom musikken, og du utvikler din musikalske og kulturelle forståelse. Her får du et komplett og unikt tilbud i en nydelig kombinasjon av musikk, reise og opplevelser. Du vil sitte igjen med minner og erfaringer for livet! Med sitt brede fokus og tilnærming til musikkfaget er Rhythms of the World en av landets mest innholdsrike og og allsidige musikklinjer. Dette er linja for deg som vil satse på musikk, eller som vil ha det som en viktig hobby. For deg som søker opplevelser, og som ønsker et fantastisk folkehøgskoleår!

Dette er linja for deg som elsker musikk og er interessert i musikk og kultur fra ulike deler av verden. For deg som ønsker opplevelser, og ønsker å bidra til å skape et fantastisk folkehøgskoleår!

Dette vil du lære

• Studietur til karnevalet i Rio de Janeiro
  • Turné og konserter
  • Musikk fra ulike kulturer og tradisjoner
  • Samspill
  • Musikkproduksjon
  • Musikkteori
  • Bransjekunnskap

Undervisningen har i hovedsak en praktisk tilnærming, og du får undervisning fra profesjonelle musikere.

Våre forventninger til deg

Du blir en del av en klasse, der alle deler dine interesser! Vi ønsker at du har positiv holdning til:

• samarbeid og utfordringer
  • oppmøte og aktiv deltagelse i undervisningen
  • musikk!

Du behøver gyldig pass og reiseforsikring, og du må ha fylt 18 år.

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 10-14 dager

Måltider pr dag inkludert: 3

17.maitogene i Norge blekner i folhold til de spektakulære paradene under karnevalet i Rio de Janeiro. Med røtter helt tilbake til 1723 står festivalen som et av verdens største kulturarrangementer med opp mot to millioner feststemte mennesker i gatene. Bli med til "the greatest party on Earth" og sambaens hjemland – opplev kulturen og ta del i musikken!

Med sine drøye 6 millioner innbyggere er Rio de Janeiro den tredje største byen i Sør-Amerika, og den mest besøkte byen på den sørlige halvkule. Kristusstatuen troner over byen, som også er kjent for fotball og karneval. Rio er fødestedet til musikksjangren Bossa Nova, og byen er et senter for den urbane samtidsmusikken i Brasil.

Som elev på Rythms of the World reiser du og klassen på linjetur til karnevalet i Rio. Karnevalet blir arrangert to uker før fasten begynner, og slutter på "fetetirsdag" - Mardi Gras. Du opplever paradene, kostymene, musikken og folkehavet. Du lærer om samba, utforsker byen og områdene rundt, og du møter og spiller musikk med lokale musikere. Med verdensberømte strender som Copacabana i nærheten, så er også fritiden med på å skape en reise, som skriver seg inn i livets minnebok – en reise du tar sammen med noen av dine beste venner!

Opplev Telemark (vår)!

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 3 - 5 dager

Telemark er en av Norges skjulte vinterperler. Hvor deilig er det ikke å komme seg til fjellheimen sammen med gode venner? Telemark byr på snøsikre og gode vinterforhold.

Fra kr 91 000,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: enkeltrom)
  • Bad på gangen
  • Studietur: Rio de Janeiro
    • Mat (3 måltider per dag)
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 91 000,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 91 000,-
(18 200,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.
.

Dette utstyret får du låne av skolen

Du disponerer bandrom, øvingsrom og studio. Bandrommet er utstyrt med PA-anlegg, trommesett, el-piano m.m.. Her ligger alt til rette for å spille musikk. I studio får du opplæring i hvordan du gjør opptak og hvordan du mixer. Vi jobber med Logic Pro X. Musikken du produserer kan du bruke til hva du vil; om du ønsker å legge det ut, bruke det som demo eller bruke den privat.

Vi forsøker å tilrettelegge for alle som vil delta. Ta kontakt med skolen dersom du har spørsmål: kontor@seljord.fhs.no eller tlf 350 58 040.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Fra bloggen

Ikke bare listepop

Det er vanskelig å velge hvilken folkehøgskole man vil gå på. Juliane, Ingeborg, Synne og Tage valgte Seljord folkehøgskule av helt fire helt ulike grunner.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Friluftsliv Mix - vår 2024

Skuespill halvår, vår 2025