Rhythms of the World - Høst 2024

Søk på linja

Er du interessert i musikk fra ulike kulturer, og liker å spille forskjellige sjangre? Da er Rythms of the World linja for deg! Her får du et komplett og unikt musikktilbud

Du får være med på enestående reiser og opplevelser. Dette er en linje for instrumentalister og vokalister. Du får undervisning fra profesjonelle musikere, og du får bred undervisning i faget.

Musikk finner vi i ulike former i alle kulturer – til alle tider. Indiske ragaer, mongolsk strupesang, afrikanske rytmer, norsk slåttetradisjon og samisk joik er noen eksempler. Vi har workshops med musikere fra ulike tradisjoner, og vi jobber med populærmusikk fra vår egen og andre kulturer.

Vi reiser med tog gjennom Europa, der du opplever noen av verdens ledende musikkmeteropoler!

På Rythms of the World lærer du om verden gjennom musikken, og du utvikler din musikalske og kulturelle forståelse. Her får du et komplett og unikt tilbud i en nydelig kombinasjon av musikk, reise og opplevelser. Du vil sitte igjen med minner og erfaringer for livet! Med sitt brede fokus og tilnærming til musikkfaget er Rythms of the World en av landets mest innholdsrike og og allsidige musikklinjer. Dette er linja for deg som vil satse på musikk, eller som vil ha det som en viktig hobby. For deg som søker opplevelser, og som ønsker et fantastisk folkehøgskoleår!

Dette er linja for deg som elsker musikk og er interessert i musikk og kultur fra ulike deler av verden. For deg som ønsker opplevelser, og ønsker å bidra til å skape et fantastisk folkehøgskoleår!

Dette vil du lære

• Interrail i Europa
  • Turné og konserter
  • Musikk fra ulike kulturer og tradisjoner
  • Samspill
  • Musikkproduksjon
  • Musikkteori
  • Bransjekunnskap

Undervisningen har i hovedsak en praktisk tilnærming, og du får undervisning fra profesjonelle musikere.

Våre forventninger til deg

Du blir en del av en klasse, der alle deler dine interesser! Vi ønsker at du har positiv holdning til:

• samarbeid og utfordringer
  • oppmøte og aktiv deltagelse i undervisningen
  • musikk!

Du behøver gyldig pass og reiseforsikring, og du må ha fylt 18 år.

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 10-14 dager

Måltider pr dag inkludert: 3

Vi bor helt nord i en verdensdel, som har en lang og viktig kultur- og musikkhistorie. Her har noen av historiens fremste komponister og musikere levd, og byer som Berlin, Wien, Budapest, Paris og København er fremdeles toneangivende meteropoler i verdenssammenheng.

Rythms of the World drar på interrail! Sammen lager vi en reiserute gjennom Europa, der toget tar oss med midt inn i hjertet av noen av kontinentets viktigste byer. En kveld er du kanskje på rockekonsert i Sagreb, og neste kveld sitter du i en av Prahas rikt utsmykkede katedraler og hører et strykeensemble fremfører Vivaldi. Eller kanskje du vil til Balkan for å utforske musikk i 13/8 og/eller 17/8?

For oss musikere er Europa helt magisk, og det har uendelig mye å by på! Som elev på Rythms of the World blir du med på en fantastisk reise på kontinentet. I tillegg til selve reisen lærer du også å planlegge reiser – noe du kommer til å ha glede av når du skal ut på tur senere i livet!

Opplev Telemark (høst)!

Obligatorisk: Ja

Pris: Inkludert i linjepris

Varighet: 3 dager

Målet med fellesturene er å bli kjent med hverandre og det å oppleve noe sammen som gruppe. Høstturen går til fjellgården Vatnelian som ligger i nærområdet til skolen. Fellesskapet står i fokus på denne turen og du blir kjent med den fine naturen vi har i Telemark. Du får oppleve innlands-Telemark med fjell, fiskevann, bærplukking og sosiale samlinger.

Det er en fantastisk tur for å spleise oss sammen. Denne turen huskes av mange som en av mange høydepunkter fra skoleåret.

Fra kr 84 000,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: enkeltrom)
  • Bad på gangen
  • Studietur: Interrail i Europa
    • Mat (3 måltider per dag)
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 84 000,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 84 000,-
(16 800,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.
.

Dette utstyret får du låne av skolen

Du disponerer bandrom, øvingsrom og studio. Bandrommet er utstyrt med PA-anlegg, trommesett, el-piano m.m.. Her ligger alt til rette for å spille musikk. I studio får du opplæring i hvordan du gjør opptak og hvordan du mixer. Vi jobber med Logic Pro X. Musikken du produserer kan du bruke til hva du vil; om du ønsker å legge det ut, bruke det som demo eller bruke den privat

Vi forsøker å tilrettelegge for alle som vil delta. Ta kontakt med skolen dersom du har spørsmål: kontor@seljord.fhs.no eller tlf 350 58 040.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Fra bloggen

Ikke bare listepop

Det er vanskelig å velge hvilken folkehøgskole man vil gå på. Juliane, Ingeborg, Synne og Tage valgte Seljord folkehøgskule av helt fire helt ulike grunner.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Aktivisme & kreativitet

Halvårskurs høstFrilynt