Høstens nye elever: Hvorfor velge folkehøgskole?

Vi har spurt følgerne våre på Instagram: Skal du på folkehøgskole til høsten, og hvorfor har du valgt det? Her møter du syv nye folkehøgskoleelever!

Maria (18) fra Tønsberg

Starter på Design & Fashion ved Ringerike Folkehøgskole.

– Jeg søkte her fordi jeg elsker kreative fag! Jeg har aldri sydd og tenkte å prøve noe nytt ? Jeg liker også å tegne og synes denne linjen passet perfekt. Hvem vet, kanskje dette er noe jeg kan satse på? Eller så er det en fin hobby å ta med seg videre ?

– Jeg vil ha et år uten karakterpress. Jeg vil også utvikle meg selv sosialt, og finne ut av hva jeg vil bli. Derfor fungerer folkehøgskole supert ?

Johanne (19) fra Sarpsborg

Starter på Foto/Opplevelser ved Elverum Folkehøgskule.

– Folkehøgskole har vært et ønske helt siden første året på videregående. Jeg visste allerede da at folkehøgskole er en perfekt pause fra pugging og det normale stundentlivet, for å finne ut av hva jeg virkelig vil resten av livet mitt.

– Jeg søkte på denne linjen fordi jeg alltid har hatt mye glede i å ta bilder ? Har alltid tatt med meg kamera på reiser og ferier. Jeg håper at dette året kan hjelpe meg til å bli enda bedre på å ta bilder og møte nye mennesker med samme interesse som meg.

Sindre (20) fra Voss

Starter på ToppidrettRønningen Folkehøgskole.

– Eg valgte å gå på folkehøgskule for å få eit friår med mindre press og stress før eg går vidare til ingeniørstudie ? Har kjent andre som har gått på folkehøgskule tidligare, og dei seier at det er veldig kjekt.

– Eg søkte på toppidrettslinja fordi det gir meg muligheit til å fokusere fullt på idretten min ⚽ I tillegg vil eg bli kjent med andre likesinna og lære mykje av dei.

Emilie (18) fra Valdres

Starter på Teater ved Romerike Folkehøgskole

– Jeg har lyst til å drive med teater og hørt mye positivt om Romerike og teatertilbudet der ?

– Vil gå på folkehøgskole et år for å drive med det jeg virkelig har lyst til, uten vurdering. Vil bli kjent med mange med samme interesser som meg og komme meg litt bort.

Marta (19) fra Askøy

Starter på Arktisk selvberging – Urfolk ved Pasvik Folkehøgskole.

– Jeg søkte på Pasvik fordi jeg ville ha et år hvor jeg kunne gjøre noe helt spesielt, som jeg nok ikke kommer til å få sjansen til senere i livet ❄️

– Jeg har valgt å gå på folkehøgskole nå til høsten fordi jeg var lei av skolepresset og ville ha et år hvor jeg kan finne meg selv samtidig som jeg møter masse nye folk med like interesser som meg selv.

Guro (21) fra Trondheim

Starter på Hesteliv ved Peder Morset Folkehøgskole.
Går på SE:Oslo ved Rønningen Folkehøgskole i år.

– Jeg søkte på Hesteliv fordi jeg er glad i hester ? Ønsker å utfordre meg på noe nytt og lære nye ting om hester. Peder Morset Folkehøgskole har et bredt miljø og tar i mot alle. De har tilbud for både de som er funksjonsfriske, de som har behov for litt ekstra hjelp og for de som er funksjonshemmet.

– Jeg er ikke klar for å fortsette på utdanninga jeg begynte på før folkehøgskolen, og merker på kroppen at det året jeg har gått på Rønningen har vært veldig bra for meg. På Peder Morset gleder meg mest til å bli kjent med flere nye folk, komme inn et nytt miljø ?

Dorthea fra (19) fra Os

Starter på Arktis – Svalbard ved Alta Folkehøgskole

– Eg har ei søster som var elev på Arktis ved Alta Folkehøgskole 2019/2020. Skulen inviterte til søskenhelg, og eg reiste opp. Eg koste meg veldig og synes det var så kjekt at eg valgte å bli ein ekstra dag. Det virka som ein god og trygg skule, og det gav virkelig meirsmak å ha ein slik kvardag. I tillegg så virker det fantastisk å oppleve eit år i Nord- Norge ?

– Det er det mange grunner til at eg vil gå på folkehøgskole: oppleve eit år med fin natur, nye vennskap, og lære mer om meg sjølv. Eg føler også at eg trenger eit år med mykje gøy, før eg begynner å studere.

Finn folkehøgskolelinja for deg!

Det er nesten 800 ulike å velge i ?

Se alle linjene her