Når bør man søke folkehøgskole?

Vil du gå på folkehøgskole til høsten? Da kan det være lurt å søke allerede nå. Foto: Nordfjord folkehøgskole

Folkehøgskolene har et annet system for opptak enn andre skoleslag. Folkehøgskolene har ikke samordna opptak og heller ingen søknadsfrister. Det er likevel en dato som du bør være klar over.

Når kan man søke folkehøgskole?

Du kan søke folkehøgskole når som helst fra 15. oktober og fram til skolestart. Folkehøgskolene har rullerende opptak. Det betyr at de tar opp elever fortløpende etter når de har søkt.

Selve opptaket begynner dog først den 15. november.

Det kan være lurt å søke så tidlig som mulig om du vil sikre deg plass på drømmelinjen. Mange linjer får flere søknader enn det er plass til og da kan linjen bli full ved førsteopptaket.

Det er dessverre mange søkere som blir skuffet hvert år fordi de først sender en søknad etter drømmelinjen er full.

Hva er folkehøgskole?

Nesten 6000 søknader allerede

Du kan søke folkehøgskole nå! Folkehøgskolene har allerede nå i starten av januar fått inn nesten 6000 søknader og det renner inn mange hver eneste dag. Januar er den måneden der folkehøgskolene får flest søknader.

Mange av linjene har allerede nå fått svært mange søknader. Over 30 linjer har allerede nå flere søknader enn de har plass til på linjen. Det vil derfor bli kamp om plassen på de linjene.

Samtidig er det mange linjer der de fleste eller alle vil få tilbud om plass dersom du søker tidlig. Det er også mange linjer der det fortsatt vil være plass selv om man først søker til sommer.

Det er likevel viktig å være klar over at om du ønsker plass på akkurat den ene drømmelinjen så kan det være lurt å søke i dag.

Du kan søke folkehøgskole nå og det lønner seg å søke tidlig. Bilde: Sogndal folkehøgskule

Tre råd for å få plass på folkehøgskole

Siden mange linjer allerede nå har fått inn svært mange søknader så er det mange som lurer på hva de kan gjøre for å sikre seg plass på drømmelinjen. Her er våre tre gode råd:

1. Søk så tidlig som mulig

Du har større sjanse til å få plass på linjen du søker på dersom du sender en søknad tidlig. Folkehøgskolene starter opptaket 15. november og mange linjer fylles opp allerede i dette første opptaket.

2. Skriv litt om deg selv i søknaden slik at skolen kan bli kjent med deg

Folkehøgskolene er mest opptatt av søkernes motivasjon for å velge folkehøgskole. Skriv derfor litt om deg selv i søknaden så skolen kan bli kjent med deg. Sjekk også gjerne rådene fra tidligere elever om hva de skrev i søknadene sine.

3. Søk på mer enn en linje

Du kan dessverre være så uheldig at linjen du søker på er en av de mest populære linjene. Det kan bety at linjen ikke har mulighet til å tilby plass til deg selv om du søker tidlig. Det kan derfor være lurt å søke på mer enn en linje. Da vil du være med i opptaket på flere linjer og kan velge hvilken du vil takke ja til når du ser hvilke skoler du får tilbud fra.

Hva skjer om du får tilbud om plass på mer enn en folkehøgskole?

Folkehøgskolene starter opptaket 15. november. Da sender folkehøgskolene raskt ut tilbud til alle som har søkt.

De fleste som søker før 15. november har søkt på mer enn en folkehøgskole. Det mest vanlige er å søke på rundt tre folkehøgskoler. Det betyr at du kan ende opp med å få tilbud fra mer enn en folkehøgskole når opptaket starter.

Du er ikke bundet til å takke ja til alle linjer du søker på. Du får rundt 10 dager til å bestemme deg etter du har fått tilbud om plass på en folkehøgskole. Når du har bestemt deg for hvor du vil takke ja til plass så må du betale et administrasjonsgebyr til skolen du har valgt å gå på. Når det er betalt så er du klar for folkehøgskole til høsten.

Det er fint om du sier fra til folkehøgskolene du ikke skal gå på. Da kan de tilby plassen din til noen andre.

Dette er de 10 mest populære linjene på folkehøgskole

Hvordan velge folkehøgskole?

Det er mange som sliter med å velge mellom alle de mange tilbudene som finnes på folkehøgskolene. Da er det viktig å huske på at du uansett vil komme på en skole der du bor på skolen, der du vil være tett på andre ungdommer og der du vil lære på en helt ny måte. Folkehøgskole er sosialt, karakterfritt og morsomt. Vi mener nemlig at du lærer litt mer hvis du trives.

Folkehøgskole kan også være utfordrende. Du vil bli dyttet litt ut av din komfortsone og du vil lære mye av å være sammen med andre hele døgnet.

Sjekk ut disse tipsene for å velge hvilken folkehøgskole du skal gå på:

Støtte fra Lånekassen

Folkehøgskolene koster penger fordi prisen inkluderer mat, hybel, studieturer og materiell du trenger på linjen. Det betyr at du kun trenger lommepenger og penger til å reise til folkehøgskolen når du har betalt for folkehøgskolen.

De fleste folkehøgskoler tar betalt en gang i måneden når elevene får støtten utbetalt fra Lånekassen.

Du får støtten fra Lånekassen utbetalt som et lån. Når du har fullført folkehøgskoleåret uten for mye udokumentert fravær, så vil 40 prosent av lånet bli omgjort til et stipend som du ikke skal betale tilbake.

Du kan lese mer om støtte fra Lånekassen her.

Våre elever har også gitt gode råd til hvordan man kan spare penger til å gå på folkehøgskole.

Les også:

Hvordan spare penger til å gå på folkehøgskole

Søk folkehøgskole i dag

Det er lurt å søke folkehøgskole tidlig. Sjekk ut alle linjene og send en søknad i dag.

Finn din linje