Snowboard/Freeski (Vår)

Søk på linja

Undervisningen foregår i Trysil, hvor du har sesongkort, og i railparken på skolen. I mars reiser vi til Laax, i Sveits. Til Europas kanskje flotteste anlegg.

På Snow­board­/Freeski-linja tar vi utgangs­punkt i ditt nivå og du får utvikle deg på hopp og rails, i nypreparerte løyper og i deilig pudder. Vi leg­ger opp til mye kjø­ring og lek på bret­t og ski, og alle backer hver­andre for å få progresjon. I til­legg får du personlig vei­led­ning for å utføre triks på for­skjel­lige elementer.

Du får sesongkort i Trysil – Norges største skianlegg. Anlegget ligger bare 50 minutter fra skolen, og sesongkortet kan brukes også utenfor undervisning. Trysil har parker på alle nivåer, og brukes jevnlig til Norgescup og NM. Det er heller ikke uvanlig å se noen av Norges beste kjørere i løypa.

Railpark rett utenfor døra

På vinteren har du skolens railpark rett utenfor døra på internatet. Her er det lys hele kvelden og elementer i alle vanskelighetsgrader – med rør, bokser og rails. Vi har et enkelt snøproduksjonsanlegg, og begynner å produsere snø så fort det er kaldt nok.

LAAX i Sveits - ett av verdens beste anlegg

Vi bor på 2228 meter, midt i anlegget med  parkene rett utenfor døra. I tillegg er det vanvittige frikjøringsmuligheter når det faller snø.

Hva lærer du på Elverum FHS?

Formålet med folkehøgskole er «danning», eller personlig utvikling. Gjennom skoleåret får du utfordre deg selv, samarbeide med andre og delta aktivt i fellesskapet.

Danning handler om å beherske klesvask, matlaging, renhold og økonomi. Det handler om å ta del i demokratiet, kultur og idrett.

Linja passer for deg brenner for brett og ski. Du må ha grunnleggende ferdigheter, men vi tar utgangspunkt i ditt nivå. Det er fokus på parkkjøring – og selvfølgelig pudder når det laver ned!

Dette vil du lære

• Stu­die­tur til LAAX i de Sveitsiske alpene
  • Bygge og preppe park
  • Parkkjøring: hopp og rails
  • Fri­kjø­ring: pud­der og skog
  • Ski- og snowboardfilm

Våre forventninger til deg

• Punktlighet og oppmøte
  • Samarbeidsvilje
  • Åpenhet for andre mennesker
  • Åpenhet for varierte fag og emner
  • Forståelse for at det er forskjellig nivå i klassen
  • Stå-på-vilje
  • Nysgjerrighet

Hemsedal

Pris: Inkludert i linjepris

Vi avslutter sesongen i Hemsedal, hvor bakkene holder seg til mai. I likhet med Trysil er Hemsedal et av de mest anerkjente anleggene i Norge.

Laax i Sveits

Pris: Inkludert i linjepris

Laax i Sveits er et av Europas beste anlegg, og hoster store internasjonale konkurranser hvert år. Vi bor på 2228 meters høyde, midt i anlegget med  parkene rett utenfor døra. I tillegg er det vanvittige frikjøringsmuligheter når det faller  snø.

LAAX ligger høyt på favorittlistene til verdens beste utøvere. Det er flere parker, som dekker alle nivåer. Elementene prepareres flere ganger daglig, og legger opp til kreativ kjøring. Som back-drop for film og bilder får du endeløse rekker med spisse alpefjell.

LAAX-anlegget ligger spredt over alpelandsbyene Laax, Flims og Falera. Det er høye topper, store fjellsider og skogsområder som legger til rette for å cruise både i og utenfor løypene. Tar du heisen opp til anleggets høyeste punkt på 2551m og kjører til bunnen i Flims får du gode 20-30 minutter sammenhengende kjøring.

Sälen

Pris: Inkludert i linjepris

Vi reiser til Sälen i Sverige litt ut i sesongen, når parkene er godt etablerte og sannsynligheten for gode forhold øker. Parkene regnes som noen av Sveriges beste, og her får vi variasjon og en god oppkjøring til alpeturen.

Fra kr 72 100,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom)
  • Bad på gangen
  • Reiseforsikring (på skolens reiser
  • Norsk sangbok
  • Studietur: Hemsedal
  • Studietur: Laax i Sveits
    • Reiseforsikring
  • Studietur: Sälen
    • Reiseforsikring
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 72 100,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 72 100,-
(14 420,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.
Alt er inkludert!

Dette utstyret får du låne av skolen

• Railpark med rails for alle nivåer
  • Snøproduksjonsutstyr
  • Skaterampe
  • GoPro
  • 4k og Full-HD videokameraer
  • Stativer
  • Steadicam
  • Glidetrack
  • Droner
  • Mac-er med full Adobe-pakke og DaVinci Resolve

Dette utstyret må du stille med selv

• Eget ski- eller brettutstyr
  • Hjelm – og gjerne ryggplate
  • Goggles
  • Klær til å være ute hele året
  • Skateboard/scooter

I tillegg er det veldig fint med en laptop – hvis du har. Du trenger også reiseforsikring og Europeisk helsetrygdekort. Kortet kan bestilles på Helfo.no. Har du kamerautstyr er det bare å ta det med.

Ta kontakt dersom du har sepesielle behov. Sammen finner vi ut hva vi kan tilby deg.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Dette sier tidligere elever

Håvard Nylund

Alle som har interesse for brett og ski burde søke!

Fra bloggen

Starter ny håndball-linje i samarbeid med landslagstreneren

Til høsten starter en splitter ny håndball-linje på Elverum folkehøgskole. Med seg på laget har de både landslagstrener Christian Berge, Elverum Håndball og Olympiatoppen.

Les mer på bloggen ▷

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner på denne

Friluftsliv Camp Vestland, vår 2025

Sunnfjord Folkehøgskule