Musikk - Band/Vokal (Vår)

• Kurslengde: Halvår — vår
  • Oppstartsdato: 06.01.2025
  • Linjefag: 16 timer/uke
  • Pris: fra 70 618,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Miljøfyrtårn
    Sertifisering for skoler som dokumenterer miljøinnsats og viser samfunnsansvar.
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Elverum
  • Studietur: Turné, Split, Ljubljana, Bratislava, Wien, Praha, Berlin
Bli en bedre musiker – solo og i band. Du gjør liveshows, lyd, lys og studioinnspillinger. Studieturer er turné og interrail fra Split til Berlin.

(Filmen er klipp fra helårskurs)

Øve, skrive, ta opp, spille. Repeat.

Vi leg­ger stor vekt på utvik­ling av dine instru­ment– og vokal­fer­dig­he­ter gjen­nom mye sam­spill. Vi spiller både cover og egenlagd musikk i ulike bandsammensetninger eller i vokalgrupper, og arrangerer konserter gjennom hele året.

Spillejobber

Vi skal spille en rekke konserter! Det blir intime huskonserter med coverlåter i ny drakt, på videregående skoler, på en lengre turné og på utesteder i Elverum.

Festival-gig?

Hver sommer arrangeres festivalen Elvebris på Elverum folkehøgskole, med noen av Norges største artister og internasjonale stjerner på scenen.

Som elev på Musikk - Band/Vokal kan du få mulighet til å spille på festivalen, gjennom et utvelgelsesprogram ledet av musikklærer Arild Sveum.

Mentortdager

Vi har dager hvor vi leier inn musikere som vil gi deg undervisning på hovedinstrumentet ditt gjennom workshops i grupper og én-til-én-undervisning.

Solid påfyll i bredt spekter

Du har ubegrenset tilgang til sko­lens innspillings-studio, hvor du skal lære om og jobbe som musi­ker og tek­ni­ker. Du skal lære om miksing og mastering av dine innspillinger. Du skal lære ele­men­tær musikk­te­ori som er nyt­tig for alle musi­kere.

Linja passer for deg som vil utvikle deg som musiker og komponist. Du må kunne beherske et instrument (vokal er et instrument) eller kunne bruke PC til musikkprogrammering.

Dette vil du lære

• Sam­spill i band
  • Stemmebruk
  • Komponering/arrangering
  • Konserter/Turné
  • Studioarbeid med Cubase og FL Studio
  • Musikk­te­ori
  • Festival

Du vil lære forskjellige innøvingsteknikker, om hvordan samarbeidsevnene dine kan utfordres og at det krever mye arbeid for å nå dine mål mot å bli en bedre musiker, vokalist og låtskriver.

Du vil lære om lys/lyd- rigg og design

Våre forventninger til deg

Det forventes at du ønsker å lære om musikk og låtskriving, og at du forstår at dette krever en egeninnsats. Du bør også være åpen for å lære om andre musikksjangere enn den du liker best.

Nøkkelord er

• Samarbeidsevne
  • Positivitet
  • Arbeidsmoral
  • Lærevilje

Fra kr 70 618,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom)
  • Bad på gangen
  • Reiseforsikring (på skolens reiser
  • Norsk sangbok
  • Studietur: Turné
  • Studietur: Split, Ljubljana, Bratislava, Wien, Praha, Berlin
    • Reiseforsikring
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 70 618,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 70 618,-
(14 124,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.
På Elverum folkehøgskole er alt inkludert i prisen. Du må ikke betale ekstra for studieturer, mat på reise, felles skoletur osv.

Dette utstyret får du låne av skolen

• Øvingsrom
  • Studio med 16-spors Cubase Pro
  • Musikkloft med flere PC arbeidsstasjoner med Cubase og FL Studio
  • Storsal med scene og proft lyd- og lysutstyr
  • Stort utvalg instrumenter innenfor bandformatet
  • Mobil utescene på 70m2 med to sidescener (totalt 120m2) - komplett med stor PA og profesjonelt lysutstyr

Dette utstyret må du stille med selv

Vi har i utgangspunktet det utstyret som trengs på skolen, men vi oppfordrer sterkt til å ta med følgende om du har:

• Personlig instrument
  • PC/Mac med programvare for musikkproduksjon
  • Headset
  • Ørepropper

Vi har god avtale med lokale musikkforetninger om kjøp av utstyr til gode priser. Vi kan også arrangere formstøping av ørene til egne ørepropper/in ear systemer om dette er ønskelig.

Ta kontakt dersom du har spesielle behov. Sammen finner vi ut hva vi kan tilby deg.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

Nyheter

Influenser Stina Talling om fordommer mot folkehøgskole: – Bullshit, tull og tøys

– Dersom du vurderer folkehøgskole, bør du prøve det, sier Stina Talling.

- Lærerne på folkehøgskolen er veldig støttende. De motiverer oss til å følge opp bærekraftsplaner

Mange unge er i dag opptatt av bærekraft, og særlig klima. På folkehøgskole får elever mulighet til å utforske bærekraftige ideer og sette dem ut ...

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Sunnfjord Folkehøgskule
14 t/uke
Kristen