Folkehøgskole hjemme: - Samfunnsansvar i en ellers vanskelig tid

Folkehøgskolene har stengt byggene sine som en del av den nasjonale dugnaden mot koronasmitte. Undervisningen går for fullt digitalt. Samtidig bidrar både skoler, ansatte og elever så godt de kan for samfunnet ellers.

Bømlo folkehøgskule ryddet de tidlig i uka kjøkkenet, til fordel for vanskeligstilte i nærområdet.

– Vi snakket sammen på mandag og ble enige om at det er flere som kan ha nytte av maten vi har kjøpt inn til elevene, som de nå ikke får spist, sier rektor Magne Grøneng Flokenes.

De ansatte drøftet flere ideer på hva de kunne gjøre med matvarene som går ut på dato før elevene er tilbake. Sammen ble de enige om at kokk og kjøkkenleder Irene Dybsland skulle ta kontakt med Bømlo Frivillighetssentral. I samarbeid med organisasjonen Hjertevarme skal de sørge for at maten kommer til noen som trenger den.

bil med mat, Bømlo frivillighetssentral henter fra Bømlo folkehøgskule

Anne T. Johannesen (til venstre) fra Bømlo Frivillighetssentral på besøk hos kjøkkenleder Irene Dybsland. Maten som elevene ikke spiser i disse dager skal gå til personer i nærområdet som trenger det.

– Ansatte har også fått tilbud om å kjøpe mat, men det var så mye igjen at det var både fornuftig og veldig hyggelig å gi det bort, sier Flokenes.

– Det går til en god sak, og det er mange som har respondert veldig positivt på tiltaket. Når hele situasjonen bare er trist og krevende, uten elever på skolen, var det godt å kunne gjøre noe slikt.

Nordfjord folkehøgskule har levert mat til sykehjemmet i bygda, og flere andre folkehøgskoler forsøker å få til noe tilsvarende.

Stiller skolen til disposisjon

Skogn folkehøgskole stiller de både bygg og kjøkken til disposisjon, dersom ulike pasientgrupper skulle ha behov for isolasjon.

– Jeg har gitt sykehus og kommuneoverlege beskjed om at vi på to dagers varsel kan hjelpe med 24 rom med bad og dusj, og 48 rom uten bad/dusj. Vi har i tillegg et eget kjøkken som kan levere mat. Rommene er delt inn i avdelinger med egen inngang, forteller rektor Lars Waade.

Foreløpig har de hjemreiste elevene tingene sine på skolens internat. Dersom det blir aktuelt å bruke byggene i en krisesituasjon, skal rommene ryddes og vaskes ned. Elevens saker vil selvfølgelig lagres. Derfor trenger skolen to dagers varsel.

– Hvis det er ønske om å isolere en pasientgruppe mot smitte, eller sykehuset trenger å flytte ut en risikoutsatt gruppe så er vi klare til å hjelpe. Vi kan også huse sykepleiere eller helsepersonell som trenger overnatting. I tillegg har vi flere minibusser som kan gå i skyttel for å hjelpe, og vi kan stille med sjåfører, fortsetter han.

– Vi må vise hva vi står for nå, i holdning og praksis

Skogn folkehøgskole oversiktsbilde bygninger

Skogn folkehøgskole har varslet sykehus og kommuneoverlege at de har både rom, kjøkken og busser til disposisjon.

Flere andre folkehøgskoler har gjort tilsvarende i sine kommuner, eller jobber med å finne løsninger på hvordan de kan bidra.

Evje folkehøgskole inngår allerede som en del av kommunens beredskapsplan. 14 rom i egen fløy er klargjort for umiddelbar overtagelse ved behov, sier rektor Aslak Brekke.

– Skulle behovet øke, snakker vi unntakssituasjon og øvrige rom vil bli ryddet og klargjort.

Munnbind, Heimevernet og hjemmesykepleie

Nordmøre folkehøgskule har gitt 70 munnbind til Surnadal sykehjem. Disse skulle egentlig være med som sikkerhetsutstyr på planlagte utenlandsreiser. Siden studieturene nå er avlyst på grunn av korona-situasjonen, var det bedre at utstyret ble brukt der det er behov.

– Behovet for munnbind er stort, så vi ga dem bort til noen som trenger det mye mer enn oss nå. Et bittelite bidrag og en enkel avgjørelse for oss, sier rektor Kristian Lund Silseth.

Johann Grimstvedt, lærer ved Buskerud folkehøgskole, er innkalt i Heimevernet for å bistå i dugnaden.

– Jeg er en del av stabstroppen på Hauerseter leir. Vår jobb er å levere materiell til troppene i området Gardermoen. Behov blir meldt inn til oss, og så prøver vi å skaffe det folk trenger, forteller han.

– Jeg synes det er fint å kunne bidra til å avlaste samfunnet, og er veldig glad for at Heimevernet finnes og kan brukes i denne typen krisesituasjon

Johann Grimstvedt i uniform, Heimevernet

Stipendiat ved Hegeland folkehøyskole, Sara Helen Romarheim, meldte seg tilgjengelig til helsevesenet i hjemkommunen sin Alver da hun reiste fra folkehøgskolen i forrige uke.

– Jeg er medisinstudent til vanlig, men har et pauseår på folkehøgskole i år. Så fort jeg visste at skolen stengte, og jeg skulle reise hjem, meldte jeg ifra til helsevesenet at jeg kunne hjelpe til dersom de trengte folk.

Nå tar hun vakter i hjemmesykepleien i kommunen, og følger undervisningen på folkehøgskolen på nett.

– Jeg føler dette er en god måte å fylle dagene på, å kunne bidra i denne rare tida.

Sara Helen Romarheim på jobb i hjemmesykepleien