BAND - live og studio (vår-26)

• Kurslengde: Halvår — vår
  • Oppstartsdato: 01.07.2026
  • Linjefag: 15 timer/uke
  • Pris: fra 72 546,-
  • Verdigrunnlag:
    Frilynt
    De frilynte folkehøgskolene har verdigrunnlag som ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn. De vil gjerne ha elever med ulike interesser og livssyn.
  • Tilbyr: Vegetar, vegan
    De fleste skoler tilrettelegger for matallergier og andre behov. Ta gjerne kontakt med skolen.
  • Miljøsertifisering:
    Fairtrade
    Sertifisering for skoler som tilbyr Fairtrade-merkede produkter og bevisstgjør om rettferdig handel.
  • Sted: Mosjøen
  • Studietur: London og Liverpool
Trenger du noe bra å gjøre etter jul? Ta et halvår på MUSIKK. Her kan du kose deg med musikk, spille med andre og ha masse gøy. På denne linja står mulighetene i kø for deg!

Dette er linja for deg som har lyst til å utforske musikken i deg. For deg som liker musikk, er glad i å spille eller synge og som tenker at musikk er viktig for deg. Som liker å ha det artig med musikk uten å måtte prestere så voldsomt hele tiden. Kanskje har du alltid sunget og hørt på musikk? Kanskje du tok timer på et instrument i kulturskolen da du var yngre? Lurer du på hvor musikkgleden tok veien? På denne linja har du muligheten til å prøve deg, utforske hva du kan få til, og få veiledning fra flinke lærere som vil deg vel.

Vi ønsker å legge til rette for at du skal ha et trygt miljø rundt deg, sånn at du kan tørre å prøve det du har lyst til. Vi tror at det er mange talenter der ute som ikke har fått skinne ennå. Og det kan være mange grunner til det. På denne linja kan du først og fremst få bruke tid på å teste deg selv, utvikle deg og kose deg sammen med de andre.

Du får veiledning på ditt instrument og din personlige stil, sånn at du kan utforske og utvikle deg i den retningen som passer deg best. Vi vil være innom flere sjangere, ulike teknikker, samspill og lytteforståelse, sceneopptreden, låtskriving, konserter og arrangement.

Vi samarbeider på tvers av linjene, særlig med Musikkproduksjon, Kreativ MIX og KRUTT scenekunst  Det vil også bli muligheter for å gjøre prosjekter i studio, spille flere konserter og reise på turné i løpet av året.

Passer for alle som vil bruke mer tid på musikk, og kjenne gleden av å holde på med musikk sammen med andre. Enten du har spilt lenge eller bare har drømt om å tørre å gjøre mer ut av talentet ditt.

Dette vil du lære

Noe av innholdet på linja vil vi legge opp til sammen, og ut fra hvem dere er og hva dere har lyst til. Men noen faste emner vi skal gjennom er:

• Samspill
  • Teknikk
  • Teori
  • Egenøving
  • Sceneopptreden
  • Låtskriving
  • Studioarbeid
  • Samarbeid og trygghet
  • Improvisasjon

Undervisningen på høstkurset går sammen med årskurset.

Våre forventninger til deg

Først og fremst trenger du bare å ha lyst til å prøve, være innstilt på å kaste deg litt ut i det og dele opplevelsen med andre.

• Engasjement
  • Interesse for faget
  • Tilstedeværelse
  • Positive ”vibber”
  • Nødvendig utstyr

Alf Marius Valan

Lærer Musikkproduksjon og Band

Alf Marius er utdannet musiker ved Konservatoriet i Tromsø, der han studerte utøvende musikk. Elbass er hovedinstrumentet, men han trakterer også piano, trommer og gitar godt. Alf Marius har mange utgivelser over flere prosjekter og alias. På jobb er han energisk, sprudlende og motiverende. På hjemmefronten er han en dedikert familiemann med en stor interesse for MMA, mindfullness og gaming.

Epost: alfmarius@vefsnfolkehogskole.no
Instagram: @alf_valan

Fra kr 72 546,-

Inkludert

• Undervisning
  • Mat og rom på skolen (romtype: dobbeltrom)
  • Bad på gangen
  • Kulturopplevelser (kino, konserter, teater o.l)
  • Skolebilde
  • Årbok
  • Fellesturer på Helgeland
  • Fordypningsprosjekt på linja
  • Skolejakke
  • Studietur: London og Liverpool
    • Mat (3 måltider per dag)
  • Internett
  • Vaskemaskin
Minimumspris for linja 72 546,-

Du kan legge til (Huk av og se hvordan det påvirker prisen)

Lån og stipend

Summen du må dekke selv 72 546,-
(14 509,- per måned)
Når du takker ja til skoleplassen må du betale et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner. Resten av summen betaler du månedsvis gjennom skoleåret. Nærmere informasjon får du fra skolen.

Dette utstyret får du låne av skolen

Vi er så heldige å ha masse utstyr og gode muligheter på skolen. Skolen har backline og øvingsrom tilgjengelig, både i undervisningstiden og på fritiden. Scene, blackboks og PA til konserter. Gitar- og bassforsterkere. Piano, keyboard, bass og trommesett til felles bruk på linja.

Dette utstyret må du stille med selv

Dersom du spiller et instrument, så må du ha det med deg. Skolen har noe basic utstyr som kan lånes, men vi anbefaler at du har ditt eget. Ta kontakt om du har spørsmål.

Vi tilrettelegger for deg så godt vi kan og gjør justeringer i samråd med deg, men våre klasserom ligger på ulike nivåer med trapper mellom. Ta kontakt med oss i god tid om du har behov for tilpasninger, eller lurer på om vi kan tilrettelegge for deg.

Søk på linjaMer om skolenSkolens nettside

- Vi har knyttet bånd som vil vare livet ut

Selv om de siste ukene av folkehøgskoleåret ble alt annet enn planlagt, er kjærestene Morten og Martine enige om at de aldri ville vært opplevelsen ...

Få gratis skolekatalog i postkassa!

Få katalog med full oversikt over alle folkehøgskoler i posten. Bli kjent med skolene i ro og mak, og diskuter med venner og familie!

Bestill katalogen

Linjer som ligner

Seil og topptur (vinter 26)

Malangen folkehøgskole