Hør folkehøgskolepodkastene!

Nysgjerrig på livet på en folkehøgskole? Flere skoler har egne podkaster der ansatte og elever forteller om ting du lurer på.

Boblepodden

«Boblepodden» er en helt ny podkast fra Stavern folkehøgskole. Du vil bli kjent med lærere og ansatte på skolen, noen av årets elever, og programlederen ringer tidligere elever for å mimre tilbake til tiden i folkehøyskolebobla.

Sjøholtpodden

«Sjøholtpodden» er også ny, og lages ved Sjøholt folkehøgskole. I podcasten kan du høre elever og ansatte ved Sjøholt Folkehøgskole fortelle hvorfor du bør gå på folkehøgskole!

En gruppe elever poserer i et podkaststudio.
Podkasten «Folkehøgskolelivet» er produsert av andreårselevene ved Lofoten folkehøgskole.

Folkehøgskolelivet

«Folkehøgskolelivet» er podkasten til Lofoten folkehøgskole. Det er elever og andreårselever ved skolen som sitter i studio og gir et unikt innblikk i livet i «folkehøgskolebobla». Målet er å vise en usminket utgave av folkehøgskolelivet og elevene svarer også på spørsmål de får via sosiale medier.

Ofte møtes elever på tvers av linjer for å snakke sammen, forteller lærer Yngve Nordskag, som jobber med podkasten. Han sier de har fått mange positive tilbakemeldinger.

Det er mange som har hørt podkasten. Både elever som kommer hit til Lofoten, og andre som er nysgjerrige på hvordan det faktisk er å gå på folkehøgskole. Podkasten har også skapt engasjement på skolen.

Ikke overraskende handler flere av episodene om å være på tur. Elevene er også innom hvordan det er å være en eldre elev på en folkehøgskole og hvordan det er å komme fra et annet land for å gå på folkehøgskole i Norge.

Lærerne Bernt Inge Steinsland og Erik Øysæd er programledere for Haugepodden.

Haugepodden

«Haugepodden» blir produsert ved Haugetun Folkehøyskole i Fredrikstad, og det er lærerne Erik Øysæd og Bernt Inge Steinsland som sitter bak mikrofonen. Siden starten i juni 2020 har de to spilt inn snart 40 episoder fordelt på to skoleår.

I podkasten er de blant annet innom hva man bør pakke med seg når man begynner på folkehøgskolen, hvorfor man bør begynne på folkehøgskole og tips til småprat i starten av skoleåret.

Erik forteller at både elever og foreldrene deres lytter til podkasten.

Vi får mange tilbakemeldinger fra foreldre til de som søker eller har fått tilbud. Det syns vi er gøy. Når vi ringer søkere er det svært mange som sier de har hørt på Haugepodden, så da fungerere det jo som vi vil!

Nysgjerrig på en annen skole? Sjekk ut podkastarkivene!

Flere folkehøgskoler har gitt ut podkaster med ujevne mellomrom de siste årene. Mange av episodene kan fortsatt være nyttige om du ønsker å få et innblikk i livet ved skolen. Trykk på episodene under eller søk på «folkehøgskole» i appen du bruker til å lytte på podkast.

Andre om folkehøgskole

Flere podkaster har hatt enkeltepisoder der folkehøgskole er tema. Sjekk dem ut her!

Send en søknad i dag

Sjekk ut alle mulighetene og finn din linje. Det finnes en linje for alle interesser.

Se alle linjene