Axel og Tea skal på folkehøgskole til høsten: – Gleder meg til mer frihet

Axel Petersen (19) og Tea Volle (18) er klare for et spennende år på folkehøgskole.

Både Axel og Tea har takket ja til plass på hver sin folkehøgskole til høsten.

– Jeg gleder meg utrolig mye til å begynne på folkehøgskole. Mest gleder jeg meg til å flytte hjemmefra, men fortsatt ha gode og trygge rammer, sier Axel Petersen (19).

Han går nå på danselinja på Vågen videregående i Sandnes. De siste årene har han blitt mer og mer interessert i klær. Axel skal derfor starte på «Design klær»-linja på Oslofjord folkehøgskole til høsten.

Tea Volle (18) kommer fra Sogn og går nå på videregående skole. Nå går hun realfag, men synes programmering og koding virker interessant. I høst skal hun begynne på linja IT/Grønn teknologi-linja på Arbeiderbevegelsens folkehøgskole.

– Jeg forventer å lære mye, få gode opplevelser og vokse sosialt. Dette er første gang jeg flytter bort, så det blir spennende, sier Tea.

Vil starte bedrift i framtiden

Axel har mange hobbyer. Han danser, lager musikk og designer klær.

– Jeg er en kreativ person som liker å skape. Klesdesign fenger meg fordi alle hobbyene mine samler seg i det jeg går med, sier han.

Axel søkte seg sammen med kompisen til folkehøgskolen, fordi de begge ønsker å kunne designe klær selv. Målet er å skape en egen bedrift i framtiden.

– Vi vet hva vi vil gjøre og hva vi liker å ha på oss, sier han.

Han skal snart kjøpe sin første symaskin.

– Jeg vil begynne hjemme før jeg starter på folkehøgskolen, sier Axel.

Axel Pedersen har søkt på folkehøgskole sammen med kompisen Tobias. De skal gå samme linje. Foto: Privat.

Gleder seg til Oslo

Axel beskriver klesstilen sin som en god blanding av reggae, skate, punk og abstrakt. Å lage abstrakte og kule klær, som blir regnet mer som kunst enn et klesplagg, er målet.

– Vi bestemte oss for klesdesign-linja omtrent for et halvt år siden, sier Axel.

En av tingene han gleder seg mest til, er å flytte nærmere Oslo.

– Tidligere har jeg kun vært der i sommerferien. Jeg valgte Oslofjord på grunn av beliggenhet og fordi jeg hadde lest fine ting om lærerne.

I tillegg var studieturen til Japan et trekkplaster.

– Miljøet på skolen virker bra, siden det er litt færre elever. Jeg håper å bli kjent med alle som går der, sier Axel.

Axel beskriver klesstilen sin som en god blanding av reggae, skate, punk og abstrakt. Foto: Privat

Viktig med bra opplegg

For Tea er det viktigste at opplegget på folkehøgskolen er bra og strukturert. I tillegg til at miljøet blant lærere og elever er trygt og sosialt.

Tea er spendt på hvordan det vil bli å bo tett med mange mennesker.

– Jeg blir nok fort vant til det. Det blir gøy å bli kjent med mange nye mennesker, sier hun.

Fristet av mamma

Tea har tenkt på folkehøgskole i flere år. Moren hennes har fortalt mye om da hun gikk på folkehøgskole.

– Mamma fristet meg. Det virket som en god idè å bruke et år på opplevelser og ikke måtte prestere på alle områder, sier hun.

I sommer fant hun linja på Arbeiderbevegelsen.

– Jeg har lenge drevet med politikk og blitt interessert i hvordan samfunnet fungerer, derfor passet linja og skolen godt for meg, sier Tea.

Håper flere gutter velger klesdesign

– Jeg gleder meg til et morsomt år uten karakterer, sier Axel.

Axel bruker allerede mye av skoletiden på å tegne og designe klær. På folkehøgskolen vil han utforske og jobbe ut egne ideer, og i tillegg skaffe seg nettverk med folk han kan jobbe med videre. Målet er å skaffe seg større kunnskap innenfor klesdesign.

– Jeg vil få noe ut av året som kan hjelpe meg videre, sier han.

– Er det noe du gruer deg til?

– Jeg har en kjæreste som flytter til en annen skole, så gruer meg til å ikke se henne så ofte lenger. Ellers gruer jeg meg ikke så mye, men håper flere gutter går på klesdesign, sier han.