Fordelagtigt at tage på højskole i Norge på grund af kronekursen

Højskole i Norge kan byde på fantastiske naturoplevelser. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Overvejer du højskole i Norge? Så er det nu du bør tage nordover. Den norske krone står lavt i forhold til den danske og det gør det ekstra fordelagtigt at være dansk i Norge.

Lige nu står den norske krone historisk lavt i forhold til den danske krone. Det betyder at du kun skal betale omkring 65 danske kroner for det der koster 100 norske kroner.

Et år på en norsk højskole der koster 120.000 norske kroner, koster altså kun omkring 77.000 danske kroner. Bolig, mad og studieture er inkluderet i prisen som dækker højskole i ni måneder. Et halvt år på en norsk højskole, som koster 60.000 norske kroner, koster altså under 40.000 danske kroner.

Du bor sammen med elever fra hele Norge - og verden - på højskole i Norge. Billede: Ringerike folkehøgskole

Højskolestipendium

Som dansker så nyder du ikke kun godt af en god kronekurs. Du kan også søge om Nordisk højskolestipendium. Dette er betingelserne for at kunne søge:

• Du skal være dansk statsborger eller være ligestillet med danske statsborgere ifølge internationale aftaler.
  • Opholdet skal finde sted på en folkehøjskole i et andet nordisk land.
  • Kurset skal være offentligt anerkendt og vare mindst 12 uger.
  • Kurset skal have status af folkehøjskolekursus.
  • Du skal bo på højskolen i kursusperioden.
  • Du kan kun søge til folkehøjskoleophold, der ikke er påbegyndt på ansøgningstidspunktet.

Stipendium til højskoleophold i Norge

85 højskoler over hele landet

Norge er et stort land og du kan finde højskoler helt fra Svalbard i nord til Mandal i syd. Nogle skoler ligger i byer mens andre skoler ligger lige midt i den norske natur. Fælles for de norske højskoler er at alle elever bor på skolen. Det gør at du får et helt specielt forhold til alle de andre på højskolen.

Du kan opleve arktis. Billede: Svalbard folkehøgskole

Du kan prøve bølgerne på vestkysten af Norge. Billede: Per Strøm, Ålesund folkehøgskole

Du kan opleve norsk natur på en helt ny måde. Billede: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Les også:

Ta sommerferien på folkehøgskolenes sommerhoteller

Et helt eller et halvt år?

De fleste i Norge går på højskole fra august til maj. Det er dog også muligt at gå på højskole fra august til december eller fra januar til maj.

Der er næsten 1000 forskellige kurser at vælge mellem. Dette er hovedgrupperne:

Statsministeren anbefaler folkehøgskole: – Ungdom bør ta seg god tid

Hvordan søger man om plads?

Du finder alle linjer på alle norske højskoler her. Hvis du synes der er lidt for mange kurser at vælge mellem så kan du snævre ind på kursustype, kursuslængde, skolens beliggenhed og pris på kurset.

Når du har fundet et kursus du har lyst til at gå på så klikker du på «send søknad». Så bliver du sendt til et kort skema du skal udfylde. Du skal også skrive et par sætninger om din motivation – bare skriv på dansk – og så klikker du på send.

Hvis skolen vælger at tilbyde dig plads på kurset så vil du blive bedt om at betale et gebyr på omkring 2500 norske kroner  (1575 danske kroner med dagens kurs). Når det er betalt så er du elev på en norsk højskole og du kan bare begynde at glæde dig!

Velkommen på højskole i Norge

I år er det ekstra fordelagtigt for danskere at tage på højskole i Norge fordi den norske krone står så lavt i forhold til den danske krone.

Find dit kursus på en norsk højskole