Stipendium til højskoleophold i Norge

Skal du på højskole i Norge? Husk at søge om Nordisk Højskolestipendium!

Hvert år søger mange unge danskere til Norge for at gå på højskole. De vil op i de høje fjelde, de vil opleve en anden type natur og de vil prøve lidt andre muligheder end i Danmark. Danskere kan også nyde godt af en god vekslingskurs mellem den danske og den norske krone.

Norsk natur er en af fordelene med at gå på højskole i Norge. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Find oversigt over alle norske højskoler her

Højskole i ni måneder

Der er 84 højskoler, eller «folkehøgskoler» som det hedder på norsk, i Norge. De er spredt over hele landet, fra Mandal i syd til Svalbard i nord.

Norge har højskoler fra Mandal i syd til Svalbard i nord. Se kort med oversigt over alle de norske højskoler her

Du kan vælge mellem mere end 900 forskellige linier. De fleste højskoleophold i Norge varer i ni måneder, men du kan også vælge højskoleophold der varer fra januar til maj eller fra august til december. Det er de såkaldte halvårskurser.

Et år på højskole i Norge kan give dig nogle naturoplevelser som du ellers ikke vil kunne opleve. Billede: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Læs mere om de norske højskoler her

Hvordan søger man om plads?

Hvis du vil gå på en norsk højskole så kan du finde alt information om skolerne og linierne her. Når du har fundet ud af, hvilken linie du vil gå på, udfylder og sender du ansøgningsskemaet som ligger under hver linie.

Det kan betale sig at søge om plads på en norsk højskole så hurtigt som muligt. Puljerne for Nordisk Højskolestipend bliver hurtigt opbrugt og man kan først søge om Nordisk højskolestipend når man har fået plads på en højskole.

Der er over 600 forskellige linier at vælge mellem på de 80 norske højskoler

Der er over 900 forskellige linier at vælge mellem på de 86 norske højskoler

De norske højskoler starter normalt først med at tildele pladser fra 1. februar, men kan gøre en undtagelse for danskere der har brug for et tidligt svar på grund af Nordisk Højskolestipend. Der er derfor ingen grund til at vente med at søge om plads på en norsk højskole.

Du kan opleve vinter-Norge på en helt ny måde. Billede: Per Strøm, Ålesund folkehøgskole

Søg nu hvis du vil på højskole i Norge i august!

Husk at søge om stipendium til højskoleophold

Du må endelig huske at søge om stipendium til højskoleophold, før du tager på højskole i Norge. Stipendet er på 700 danske kroner pr uge, og man kan få støtte i indtil 32 uger.

Dette er betingelserne for at få Nordisk højskolestipendium:

Du finder mere information om stipendiet her.

Velkommen til Norge! Billede: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Velkommen til Norge!