Ikke gjør denne tabben når du søker folkehøgskole

Foto: Torkild Groven/Karmøy folkehøgskole

Flere tusen søkere gjør denne tabben når de søker folkehøgskole. Det går bra for de fleste, men for noen er det EN enkelt faktor som gjør at de ikke får plass på drømmelinjen.

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrister.  Man kan søke når som helst og helt fram til skolestart. Det er likevel en begrensning:

Når en linje er full så tar ikke folkehøgskolen opp flere elever på den linjen.

Allerede nå ser vi at noen linjer har fått inn flere søknader enn i fjor. Det er foreløpig veldig tidlig i søknadsprosessen, men om denne økningen fortsetter så vil det bli trangt om plassen på mange linjer.

Finn oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler

Hva er folkehøgskole?

Ikke gjør denne tabben når du skal søke folkehøgskole

Mange søkere har fått med seg at folkehøgskolene begynner inntaket av elever 1. februar. Men mange kjenner ikke til at man kan søke når som helst. Eller at man har større sjanse for å få plass om man søker tidlig.

Folkehøgskolene tar nemlig opp dem som har søkt FØR 1. februar først. Og mange folkehøgskoler velger dem som har sendt søknad tidlig før dem som har søkt sent.

Ved opptaket i fjor ventet de fleste med å søke til helt i slutten av januar. Den 31. januar var den datoen der flest sendte en søknad til en folkehøgskole.

Dessverre var det også mange som trodde de først kunne søke 1. februar. De ventet altså med å søke til 1. februar, i stedet for å søke FØR 1. februar. Dermed ble de ikke med i førsteopptaket på folkehøgskolene.

person med lure og rød jakke med hette trukket opp rundt hodet ser i kamera og smiler
Det kan lønne seg å søke tidlig om du vil ha plass på drømmelinjen. Bilde: Johannes Slogedal, Nordfjord folkehøgskule

Hva ser folkehøgskolene etter når de vurderer hvem som skal få plass?

Mange folkehøgskoler sjekker datoen for når du har sendt din søknad når de vurderer hvem som skal få plass på de mest populære linjene. Dette gjelder også for dem som søker før 1. februar.

Det betyr at du kan ha større sjanse for å kapre plassen på din drømmelinje om du søker nå enn om du søker senere i januar.

Grunnen til at folkehøgskolene ser på søknadsdatoen, er fordi de er opptatt av din motivasjon. Det å søke tidlig kan vise at du er ekstra motivert for å begynne på linjen du har søkt på.

Les også:

Tips fra elevene: hva skal du skrive i søknaden din?

Ikke samordnet opptak

Folkehøgskolene har ikke samordnet opptak. Det betyr at hver enkelt folkehøgskole tar opp elever til sin skole, helt uavhengig av opptaket på alle de andre folkehøgskolene. Det kan derfor lønne seg å sende søknad til flere folkehøgskoler.

Om du får tilbud fra mer enn en skole etter 1. februar, så kan du selv velge hvilken skole du vil takke ja til, og hvilke skoler du takker nei til. Bare husk å svare innen svarfristen du får fra skolen.

En gruppe ungdommer i rosa trøyer med stort skilt der det står
Om du søker folkehøgskole allerede nå så er det kanskje deg som blir ønsket velkommen i august? Bilde: Grenland folkehøgskole

Slik øker du sjansene dine for å få plass på folkehøgskole

• Søk tidlig
  • Søk på flere linjer
  • Søk på flere folkehøgskoler
  • Skriv litt om deg selv og om hvorfor du har lyst til å gå på folkehøgskole. Motivasjon er viktig.

Les også:

Professor: – Ta deg tid til å utforske før du tar store avgjørelser om utdanning og karriere

Hvordan finne riktig folkehøgskole?

1. Prat med folk som har gått på folkehøgskole
    Mange velger å dra på folkehøgskole fordi venner eller familiemedlemmer har anbefalt det. Hør med dem om hvilken folkehøgskole de har gått på.
  2. Velg ut fra dine interesser
    På folkehøgskolenes nettsider finner du alle linjene. De er organisert i sju ulike grupper:
    * Friluftsliv, Idrett og Sport
    * Kunst og håndverk
    * Solidaritet, bærekraft og miljø
    * Musikk, scene og teater
    * Medier og kommunikasjon
    * Reise, språk og kultur
    * Andre fag og linjer
  3. Sjekk ut hva du kan drive med på skolen ved siden av linjefaget.
    I tillegg har alle skolene valgfag, fellesfag og studieturer som vil gi deg variasjon i hverdagen.
  4. Sjekk ut folkehøgskolenes hjemmesider og deres informasjon på de felles nettsidene til alle folkehøgskolene
    Du finner lenke til alle folkehøgskolenes nettsider her
  5. Sjekk ut folkehøgskolene på Facebook, YouTube, TikTok eller Instagram
    De fleste skoler legger ut bilder, film og artikler om aktiviteter i løpet av skoleåret.
  6. Vil du gå på kristen eller frilynt folkehøgskole?
    Alle folkehøgskoler skal ha et verdigrunnlag. De vil noe og de skal stå for noe. Uansett om du er troende eller ikke-troende så er du velkommen på alle skoler.
  7. Hvor i landet vil du gå på folkehøgskole?
    For noen er det viktig å komme så langt vekk hjemmefra som mulig for å få oppleve noe helt annet. For andre er det viktig å ikke skulle reise for langt. Noen ønsker å være nær en by og andre ønsker å være langt ute i naturen. Dette kan bli året der du får sjø, fjell, nordlys eller byliv – og du kan bli godt kjent med helt nye deler av Norge.
  8. Vil du gå på en stor eller en liten folkehøgskole?
    De minste folkehøgskolene har helt ned i 30-40 elever og de største har nesten 200 elever. Hva passer best for deg?

Søk folkehøgskole nå

Finn alle linjer på alle folkehøgskoler her og send en søknad allerede nå

Finn din folkehøgskole