Hva er folkehøgskole?

Folkehøgskole er linjefag, valgfag, fellesfag, matsal, elevkvelder og mye mye mer. Foto: Torkild Groven

Folkehøgskole er en eksamens- og karakterfri skole der elevene bor på internat på skolen.

På folkehøgskolen lærer man for læringens skyld, ikke for å bestå en eksamen. Det er den indre motivasjonen som teller, ikke mas om karakterer.

Folkehøgskole er verdens frieste skole. På folkehøgskolen er det verken karakterer, pensum eller eksamen. Vi tror nemlig du lærer bedre uten press.

Folkehøgskolen er i utgangspunktet for alle og krever ikke mer enn at du er motivert for ett år annerledes skoleår og sender inn en søknad.

Vi bruker å si at du lærer ved å gjøre. Du får prøvd ut et fag i praksis og ikke bare fordypet deg i teori. Du får tett oppfølging av engasjerte lærere sin også er på jobb på kveldene og i helgen.

Du får tett oppfølging av lærer og andre ansatte på folkehøgskolen. Foto: Nordhordland folkehøgskole

Du vil få god veiledning fra lærerne slik som her fra forfatterlinjen ved Buskerud folkehøgskole. \

Folkehøgskoleåret varer i ni måneder, fra august til mai og det er vanlig å gå rett etter videregående. De fleste folkehøgskoleelever er mellom 18 og 25 år, men noen få skoler har 16 års grense. Det er ingen øvre aldersgrense.

Du kan få støtte fra Lånekassen når du går på folkehøgskole. Les mer om stipend, lån og pris her

10 grunner til å velge folkehøgskole før studier

Livet på folkehøgskole

Du bor på internat på folkehøgskolen. Det vil si at du sover og spiser på skolen. På internatene er det enkelt- eller dobbeltrom, noen internater har bad på rommet, mens andre har bad på gangen. Ofte er det også kjøkken og fellesrom på internatene. Måltidene spiser du i spisesalen sammen med de andre.

Folkehøgskole handler ikke bare om det faglige. Det sosiale livet er også en stor del av året på folkehøgskole. Skolene arrangerer elevkvelder, bli-kjent-turer, og andre sosiale arrangementer.

To ungdommer med teppe og sovepose inne
Siden man bor på folkehøgskolen så vil skolen også være en del av det sosiale livet. Bilde: Torkild Groven

Hva er morgensamling? Folkehøgskolene forklarer

Hva er internat? Folkehøgskolene forklarer

Hva er elevkveld? Folkehøgskolene forklarer

Du finner en skole som passer for deg

I dag velger 11 prosent av ungdommer i Norge et år på folkehøgskole. Det er 86 folkehøgskoler i Norge, og du finner dem over hele landet. Noen har stor bredde i fagtilbudet, mens andre retter seg mot ett fagfelt. Det kan for eksempel være musikk, idrett, friluftsliv eller teater. Skolene kan ha fra 30 til over 200 elever.

I tillegg til det faglige mangfoldet, har skolene også forskjellig profil og verdigrunnlag. Dette velger hver skole selv. Noen av skolene har et kristent grunnsyn, mens andre ikke tar utgangspunkt i ett bestemt livssyn – de kalles frilynte.

Sjekk alle linjene

Klikk inn og finn din linje og din folkehøgskole

Finn din folkehøgskole