Professor: – Ta deg tid til å utforske før du tar store avgjørelser om utdanning og karriere

Professor medisinsk fakultet ved Universitetet i Bergen, Silje Mæland, anbefaler folkehøgskole på det sterkeste.

Professor Silje Mæland oppfordrer flere til å velge folkehøgskole. – Et unikt tilbud, sier hun.

– Folkehøgskolen formet mine interesser, og ledet meg til den veien jeg er på i dag, sier Silje Mæland, professor ved medisinsk fakultet ved Universitetet i Bergen.

Etter videregående hadde hun planlagt å dra til Tyskland som au pair, men fant raskt ut at det ikke var noe for henne. En venninne foreslo folkehøgskole, og Mæland endte opp på Idrettskolen Numedal folkehøgskole.

– Folkehøgskolene gir ungdom en pause med mulighet til å finne ut av hvem de er og hva de vil. Det er viktig å ha tid til å utforske før man tar store avgjørelser om utdanning og karriere, sier Mæland.

Idrettsskolen Numedal folkehøgskole

Sted: Numedal
Elevplasser: 103
Linjer: 28
Undervisning pr. uke: ca. 30 timer timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Les også:

Hva er folkehøgskole?

Unikt fellesskap

– Folkehøgskolene tilbyr et unikt fellesskap der unge mennesker med felles interesser kan trives og utforske. Det er en fin måte å integrere seg i samfunnet, borte fra press om å levere og prestere hele tiden, sier Mæland.

Folkehøgskolen ble en styrende faktor for Mælands valg av videre utdanning. Etter året på folkehøgskolen utdannet hun seg til fysioterapeut. I dag er hun professor i helsevitenskap med en doktorgrad fra Medisinsk fakultet.

– Året var preget av mye gøy og god mat, forskjellige idretter og reising mellom hjemme og folkehøgskolen, sier Mæland.

Hun husker spesielt godt det å få oppleve norsk natur gjennom alle årstidene.

– Livet på folkehøgskolen ga meg en mulighet til å være i en egen boble, samtidig som jeg fikk utforske nye steder og møte nye mennesker. Det var et utrolig fint pauseår med læring og refleksjon, sier Mæland.

Anbefaler folkehøgskole på det sterkeste

– Jeg anbefaler folkehøgskole på det sterkeste. Det er et unikt tilbud som gir ungdom muligheten til å vokse, utforske og finne sin vei i livet, sier Mæland.

Hun har forsket på folkehelse under og etter pandemi. Selv om det ikke er utført spesifikke studier om folkehøgskoleelever under pandemien, tror Mæland at fellesskapet på folkehøgskolene har spilt en viktig rolle for ungdoms trivsel.

En dansk undersøkelse viser at folkehøgskoleelever har høyere studiegjennomføring enn sine jevnaldrende.

– Vi bør oppfordre flere til å ta seg tid til å oppleve denne unike perioden av personlig og intellektuell vekst, sier Mæland.

Søk folkehøgskole i dag

Nå kan du søke folkehøgskole. Se oversikten over alle linjer på alle folkehøgskoler

Finn din linje