Hva er morgensamling? Folkehøgskolene forklarer

Morgensamling med bursdagsfeiring på Ringerike folkehøgskole

Hvorfor har folkehøgskolene morgensamling? Hva skjer på morgensamlingene? Det får du svar på her.

Folkehøgskolene forklarer

Folkehøgskolene forklarer er en serie der vi forklarer ord og uttrykk som du møter når du leser eller hører om folkehøgskolene.

De fleste dager på folkehøgskolene starter med en morgensamling. På morgensamlingen møtes alle elever, som er til stede på skolen, og noen av skolens ansatte. Vanligvis skjer morgensamlingen i skolens samlingssal eller auditorium, men noen ganger kan morgensamlingen skje andre steder.

Hva skjer på morgensamlingen?

Morgensamlingen kan inneholde:

• Viktige meldinger fra skolen og elever
  • Et innlegg fra en elev eller en ansatt om et tema som engasjerer den som har innlegget
  • Diskusjon av viktige hendelser og nyheter
  • Markering av bursdager og andre viktige hendelser
  • Morgensang

Morgensamlingen inneholder gjerne et innlegg om noe som opptar den som har innlegget. Bilde: Arbeiderbevegelsens folkehøgskole

Morgensamlingen har gjerne en eller flere sanger. En sang er alltid en god start på dagen. Bilde: Arbeiderbevegelsens folkehøgskole

Hva er folkehøgskole?

Hva er elevkveld? Folkehøgskolene forklarer

Hva er internat? Folkehøgskolene forklarer

Hvorfor har folkehøgskolene morgensamling?

Morgensamling er en god start på dagen for både elever og ansatte. Elevene møtes på tvers av linjene og får høre om det som skjer på de andre linjene.

I tillegg er det et sted der man kan dele av eget engasjement eller bli smittet av andres. Du visste ikke du kunne bli interessert i akkurat det temaet før en av de andre elevene fortalte om det på en morgensamling.

På morgensamlingene kan man bidra eller man kan lytte til andres bidrag. Bilde: Hadeland folkehøgskole

Det er også flott å kunne starte dagen med en sang. Det setter hjernen i gang og det fremmer kreativiteten. Mange elever kommer på folkehøgskolen med tanken om at de ikke kan synge. På morgensamlingene synger man akkurat så høyt eller lavt man har lyst på. Noen ganger kjenner man ikke sangen og så synger man feil, men det er også en del av morgensamlingen.

Morgensamlingene er, kort sagt, en god start på dagen.

Les også:

Slik fungerer søknadsprosessen på folkehøgskolene

Finn mer informasjon om folkehøgskole

Sjekk alle linjene og finn mer informasjon om folkehøgskole her

Finn din linje