De møttes på folkehøgskolen. Nå seiler de jorda rundt for en grønnere verden

Vennegjengen møttes på folkehøgskolen. Etter å ha knyttet sterke bånd gjennom en felles interesse for seiling og miljøbevissthet, skal de nå seile båten «Amanda» fra Lombok i Indonesia til Seychellene.

Fra venstre: Mattis Hempelmann (20), Ida Kvandal (20), Edel Granborg (20) og Tomine Spæren (21) Foto: Privat

– Denne reisen hadde aldri skjedd om det ikke var for folkehøgskolen

Tomine (21), Edel (20), Ida (20) og Mattis (20) møttes da de alle begynte på linja Ekspedisjon vann ved Kristiansand folkehøgskole  høsten 2021.

Selv om de fire elevene delte en interesse for båtlivet, var det først når skolen fikk besøk av Amanda Sailing, at ideen om å faktisk gjennomføre en jordomseiling ble til. De leier ut seilbåten sin til unge seilere som etappevis skal seile den tilbake til Norge.

– Vi begynte å planlegge turen i februar, det var faktisk før vi visste at det var vi som fikk leie den. Det var mange som søkte, og vi var redde for at vi ikke skulle få reise alle fire.

Et halvt år senere, i juli 2022, var de klare for avreise fra Lombok.

Etter å ha vært “koronafast” i Norge i to år, ble eventyrlysten vekket hos oss. I starten var seiling bare et fremkomstmiddel, nå har det blitt en livsstil, sier Tomine.

Dette er strekningen som skal seiles på 10 måneder: Lombok-Jakarta-Langkawi-Phuket-Maldivene-Seychellene. Foto: Google Maps

På vei til Gili Gede, en øy i Indonesia. – Motoren sluttet å ta inn kjølevann og vinden løyet. I slike omgivelser kan man jo likevel ikke klage! Foto: Privat

Planlegging og mye arbeid

Elevene har fått hjelp av blant annet Kristiansand Folkehøyskole til å kartlegge hva de skulle ha med av utstyr på flyturen til Indonesia.

Vi brukte bortimot all bagasjeplassen vår på båtdeler. Vi fikk heldigvis plass til noen bilder av venner og familie, en Kindle og et bilde av Kongen!

De ankom Lombok kun noen dager før avreise.

– Det var mye praktisk arbeid de siste dagene. Vi måtte tømme og vaske hele båten. Det var til og med rotter på den.

Selv om de tok seg av rotteproblemet, har de valgt å beholde et annet innflyttet husdyr.

– Gekkoen skal vi beholde, fordi de er uansett overalt her, og de spiser fluene!

Seilbåt som ligger til kai i Lombok, Indonesia.
Amanda til kai i Lombok. Båten er 34 fot (10 meter) lang, men krever mye vedlikehold. Foto: Privat.

Drømmer du om å reise?

Vil du ut i verden med andre som er giret på det samme? Sjekk ut reiselivslinjene våre!

Trykk her

In sickness and in health, er det ikke det de sier?

Det kan være krevende å bo så tett på hverandre i ti måneder. Tiden på folkehøgskolen har heldigvis lagt et godt grunnlag.

– Vi har lært å bo så tett sammen. Det er lærerikt å øve seg på å kommunisere med andre.

Siden båten er 37 fot (11 meter) kan god kommunikasjon komme godt med. Edel har, i tillegg til å ha lært seg å seile, lært seg en annen populær folkehøgskoleaktivitet, nemlig strikking.

– Det tror jeg kan komme godt med når jeg skal koble av på båten.

Prosjekt for en grønnere fremtid

Vennegjengen gikk en grønn linje på folkehøgskolen, der elevene skal reise så miljøvennlig som mulig i løpet av skoleåret.

På jordomseilingen skal de rette søkelyset på hvor ødeleggende menneskeskapte klimaendringer er for den kommende generasjonen.

De fire eventyrerne skal dokumentere reisen sin gjennom sosiale medier, slik ble prosjektet Sea4yourself til.

– Prosjektet har vi kommet opp med selv. Mange nordmenn tror kanskje det ikke er så farlig om det blir noen grader varmere om vinteren, men slik det ser ut nå vil flere indonesiske øyer ligge under vann om bare 50-100 år.

Sea 4 yourself hadde sitt første stopp på Gili Trawagan i Indonesia. Der fikk de snakke med Delphine som jobber for Gili EcoTrust. Hun jobber med å bygge nye korallrev med Biorock-teknologi. De dyrkede korallrevene er mer robuste, og takler klimaendringene i større grad.

Det finnes håp, takket være en lokal innsats fra blant andre Gili Eco Trust: Her dykker Ida ved dyrkede korallrev i Indonesia. Foto: Privat

Det finns flere søppelfyllinger langs veiene i Indonesia. Her stoppet gruppen ved en søppelfylling i Lombok. Søppelet havner i havet og er et stort miljøproblem i landet. Foto: Privat

Bærekraft

Verden er et vakkert sted, både mennesker og naturen. Vi ønsker å vise at vi sammen kan gjøre en forskjell.

Har dere et budskap til de hjemme i Norge?

– Alle kan gjøre en forskjell der de er. Vi håper å påvirke ungdommer i hele verden til å velge grønnere i sin hverdag. Samarbeid starter med forståelse om det vi står ovenfor.
Det er kanskje litt klisjé, men vi er i samme båt hele gjengen. Man blir ulikt påvirket, men vi må finne en felles løsning.

For å følge reisen til de fire eventyrerene, sjekk ut Sea4yourself.sailing på Instagram.