Trym (20) har alltid hatt lyst til å gå på folkehøgskole

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Trym sitter igjen med etter sitt år.

Hvem: Trym Visnes (03) fra Bergen

Gikk linja Humor & SceneRingerike Folkehøgskole.

Før folkehøgskolen gikk han studiespesialisering på videregående.

Hvorfor ville du gå på folkehøgskole i år?

– Jeg har alltid vært ganske bestemt på å dra på folkehøgskole etter videregående, helt siden jeg var liten. Både min mor og far gikk på folkehøgskole, og de har alltid snakket det veldig opp.

Hva liker du best med undervisninga på folkehøgskolen?

– Det jeg likte best med undervisningen jeg fikk på Ringerike er alle de forskjellige lærerne.

Hvordan har du endra deg etter at du begynte på folkehøgskolen?

– Jeg har blitt mer tilpasningsdyktig, både når det gjelder personer og sosiale settinger.

Jeg har alltid vært veldig utadvendt og selvsikker, og for noen kan man da oppleves som litt skummel og arrogant. Det er viktig å gi og ta plass til rett tid, det er noe jeg har blitt flinkere til etter dette året.

Hva tenkte du om folkehøgskole før du begynte, og stemte det?

– Jeg har alltid hatt ganske positive tanker om folkehøgskole gjennom livet, helt frem til videregående. For da fikk jeg mer innhold opp på sosiale medier om folk som snakket om hvor mye rare og spesielle folk som gikk på folkehøgskole, da ble jeg litt skeptisk.

Les også:

Influenser Stina Talling om fordommer mot folkehøgskole: – Bullshit, tull og tøys

– Og etter et år på folkehøgskole kan jeg si at du finner masse spesielle og rare folk, og du finner folk som mest sannsynlig er helt lik deg.

På en folkehøgskole finner du alle typer mennesker med forskjellig bagasje. Det er nettopp det som er så fint. Du møter folk du aldri hadde sett for deg at du kom til å snakke med, noen kommer du aldri til å snakke med igjen, mens noen tar du med deg livet ut.

Hva skal du etter folkehøgskolen, og har året vært en god forberedelse på det du skal etterpå?

–  Etter året mitt på Ringerike skal jeg flytte til Oslo sammen med to kompiser jeg møtte på folkehøgskolen. Vi skal alle tre studere og jeg skal studere Skuespill ved Norsk skuespillerinstitutt.

Les også:

Rådebankstjernene om året sitt på folkehøgskole

– Året på folkehøgskole har gitt meg masse nyttige erfaringer til det jeg skal videre. Jeg har fått masse sceneerfaring og hjelp til å utvikle meg som skuespiller, blant annet monologarbeid med Marie Risan. Marie er kjempedyktig og monologarbeidstimene gir deg alle forberedelsene du trenger for opptaksprøver til skuespillerstudiene.

Vil du stå på en scene?

Det er ledige plasser på flere skuespillerlinjer, og du kan begynne rett etter sommerferien.

Finn ledige plasser