Helene (19) gikk på folkehøgskole for å teste ut drømmeyrket

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Helene sitter igjen med etter sitt år.

Hvem: Helene Gundersen Simonsen (03) fra Kristiansund.

Gikk linja Lege & sykepleier på Bømlo Folkehøgskule.

Før folkehøgskolen gikk hun siste året på Kristiansund videregående skole på linja Kunst, design og arkitektur.

Hvorfor ville du gå på folkehøgskole i år?

–  Jeg var veldig usikker på hva jeg ville studere.  Jeg hadde ikke lyst til å jobbe et helt år, og jeg hadde heller ikke lyst til å ta et friår. Derfor så jeg på andre muligheter og kom over siden deres, folkehogskole.no.  Der så jeg på helserelaterte linjer, for det er helse jeg vil jobbe innenfor.

Les også:

Ambulanselærling: – Folkehøgskolen gav meg selvtillit til å ikke gi opp drømmeyrket

– Jeg fant linja Lege & sykepleier og tenkte at det var perfekt i og med at jeg hadde tenkt på både lege- og sykepleieyrket. Jeg bestemte meg i januar, og søkte egentlig ganske fort etter jeg hadde bestemt meg.

Hva liker du best med undervisninga på folkehøgskolen?

–  Det jeg liker best med undervisninga er at alt er så avslappet. Det er ingen prøver eller lekser, så alt fokuset er på å lære og ha det gøy. Det er også veldig greit at vi elevene kan være med å bestemme litt hva undervisninga går i og hvilke temaer vi vil lære mer om.

Noe som også har vært veldig spennende er alle bedriftsbesøkene vi har vært på. Det har vært utrolig lærerikt. Vi har blant annet besøkt sykehus, psykiatrisk sykehus, dagaktivitetssenter og sykehjem. Gjennom besøkene har vi møtt veldig mange fine mennesker – både ansatte og pasienter. Det har vært veldig givende.

Hvordan har du endra deg etter at du begynte på folkehøgskolen?

–  Jeg vil si at jeg har blitt mer sikker på meg selv og mine evner, og at jeg har blitt bedre på å samhandle med andre. Jeg har også fått en bedre forståelse for mennesker og blitt flinkere på å se andre for den de er. Linjeturen til Gambia har også åpnet øynene mine for hvor annerledes helsevesenet er der nede i forhold til her i Norge, og hvordan de klarer seg med så få ressurser.

Les også:

Otilie (23) til unge med fagbrev: – Unn dere et år på folkehøgskole

Hva tenkte du om folkehøgskole før du begynte, og stemte det?

–   Det eneste jeg tenkte var kanskje at det bare var for skoleleie folk og at linjene dreide seg mest om musikk, idrett og teater. Jeg fant fort ut at dette ikke stemte.  Jeg har møtt de mest fantastiske menneskene på folkehøgskolen og fått så utrolig mange unike opplevelser. Man blir som en stor familie på tvers av linjer og bakgrunner.

Hva skal du etter folkehøgskolen?

–  Etter folkehøgskolen skal jeg enten ta opp fag eller studere sykepleie i Trondheim. Jeg flytter faktisk sammen med ei god venninne fra folkehøgskolen. Det gleder jeg meg til.

Har året på folkehøgskole vært en god forberedelse på det du skal etterpå?

–  Året på folkehøgskole har definitivt vært en god forberedelse på det jeg skal senere. Det er for eksempel ikke mange som har fått oppleve helsevesenet i Gambia. Å ha med seg de erfaringene og opplevelsene tror jeg kommer godt med i studiene. Jeg føler meg utrolig heldig som har opplevd alt jeg har opplevd. Det gir et nytt perspektiv på livet og verden.

Vil du også teste ut et yrke på folkehøgskole?

Flere folkehøgskoler har linjer der du kan teste ut et yrke, eller forberede deg til opptaksprøver.

Finn et tilbud for deg