Influenser Stina Talling om fordommer mot folkehøgskole: – Bullshit, tull og tøys

Stina Talling mener fordommer mot folkehøgskole er tull.

– Dersom du vurderer folkehøgskole, bør du prøve det, sier Stina Talling.

– I forkant av serien visste jeg ikke hva folkehøgskole var, men nå synes jeg det ser kjempefint ut, sier influenser og artist Stina Talling.

I år kom den nye TV-serien «Friår» der Stina er programleder. I serien utforsker hun muligheter for å ta et friår etter videregående skole.

Ønsket å bli programleder

Stina startet karrieren sin som YouTuber som tiåring. Hun har 55.000 følgere på TikTok og nesten 35.000 på Instagram.

Bergenseren er og er også kjent som artist og har blant annet lagd BliMe!-låta «Mer enn god nok».

20-åringen ble spurt av TV-teamet om hun ville lage serien.

– Jeg har alltid hatt lyst til å prøve meg som programleder og dette var en fin mulighet, sier hun.

Gjennom serien møter Stina ulike mennesker med ulike levemåter og syn på livet. Filmingen tok omtrent et halvt år.

– Det var både gøy og utfordrende. Jeg var i en tung periode psykisk da serien ble spilt inn, men jobbet med mange fine mennesker som gjorde at vi kom oss gjennom, sier hun.

Fordommer

– På forhånd hadde jeg ingen som helst forhold til folkehøgskole, sier Stina.

I serien snakker Stina med Lena som skal begynne på Elverum folkehøgskule. I intervjuet forteller Lena om fordommer hun har mot folkehøgskole før hun skal starte.

Fordommene gikk ut på at personer som gikk folkehøgskole var folk som ikke passet inn i andre deler av samfunnet.

– Det var ting Lena og flere hadde hørt, men som de ikke visste hvor kom fra. Det var bare rykter, sier Stina.

Avkreftet ryktene

Stina hadde ikke de samme fordommene mot folkehøgskole som Lena, men ble nysgjerrig på hvorfor ryktene fantes.

– Jeg trodde ikke det kom til å være noe mer spesielle mennesker på folkehøgskole enn på videregående skole, sier hun.

Stina hadde tro på at Lena kom til å kose seg på folkehøgskolen – og det gjorde hun.

– Linjen hun skulle gå virket spennende. Lena ønsket et år med opplevelser, og det fikk hun.

I serien snakker Stina med Lena to ganger. En gang rett før skolestart, og en gang etter hun har vært elev noen måneder. Den siste gangen besøkte Stina henne på skolen og fikk hilse på vennene hennes.

– Nå angrer ikke Lena et sekund på at hun begynte på folkehøgskole. Hun har fått seg utrolig mange fine venner, sier programlederen.

– Hva tenker du om folkehøgskole nå?

– Folkehøgskole ser kjempefint ut, og menneskene der er helt normale. De er fine, åpne, utadvendte og liker å gjøre spennende ting. Det var ingen grunn til å ha fordommer, sier Stina.

Stina er både artist og influenser:

Stina Talling synes et år på folkehøgskole ser fint ut.

Vil ikke studere

– Har ditt syn på friår forandret seg etter serien?

– Nei, det har det ikke. Jeg har samme oppfatningen av det, men kanskje en bredere forståelse for hva det kan innebære.

Per nå har Stina selv et friår og har ingen planer om å studere. Planen er å være i underholdningsbransjen resten av livet.

– Man kaller det jo friår når man ikke studerer. Jeg jobber med musikk, podkast og sosiale medier, sier hun.

– Unn dere friår

Stina mener flere ungdommer har godt av et år på folkehøgskole.

– Altfor mange stresser for å studere og bli ferdig med utdanning så fort som mulig.

Hun tror mange unge dropper å ta et friår for å gjøre mor, far eller samfunnet fornøyd.

– Man er bare 19 år når man er ferdig med videregående. Ungdom bør ta det mer med ro og unne seg friår. Et år kan utgjøre utrolig mye, sier Stina.

Stina Talling har alltid ønsket å bli programleder.

Vanskelig å velge

Stina mener unge har større vansker med å ta store valg nå enn tidligere.

– Ungdom i dag har utrolig høye forventninger til seg selv og blir påvirket på sosiale medier, sier Stina.

Hun peker på at sosiale medier viser hvor mange valg som finnes.

– Mange føler et stort press på å velge riktig, sier hun.

20-åringen tror mange ungdommer hadde hatt godt av et år på folkehøgskole.

– Jeg tror ikke det er for alle, men om du ønsker et sosialt og opplevelsesrikt år, vil du nok like det, sier hun.

Selv synes hun et folkehøgskoleår virker spennende.

– Fordommene er bare bullshit, tull og tøys. Det er kun flotte og fine mennesker på folkehøgskole og de færreste angrer. Dersom du vurderer folkehøgskole, bør du prøve det, sier hun.

Søk folkehøgskole i dag

Folkehøgskole gir deg et år med opplevelser og gode venner.

Søk her