Markus (20): På folkehøgskole er det ikke noe press om å prestere

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Markus sitter igjen med etter sitt år.

Hvem: Markus Søvde (02) fra Saltnes i Østfold

Gikk linja MusikkHedmarktoppen folkehøyskole.

Før folkehøgskolen hadde han et friår etter videregående.

Hvorfor ville du gå på folkehøgskole i år?

– For å gjøre noe spennende et år, fokusere på musikk, og for å bygge nye relasjoner med likesinnede mennesker. Jeg følte meg heller ikke klar for studier, så jeg valgte å ta et mer avslappende år for å finne ut hva som skulle bli veien videre.

Hva liker du best med undervisninga på folkehøgskolen?

–  Det jeg liker best er når læreren vår setter oss i grupper og gir oss utfordringer så vi kan utvikle oss i samarbeid med andre klassekamerater. Det er også veldig fint at klassemiljøet er trygt, og det handler aldri om konkurranse. eller at det er et press om å prestere.

Hvordan har du endra deg etter at du begynte på folkehøgskolen?

– Jeg har lært ekstremt mye om meg selv! I et så trygt og ikke-dømmende miljø som på Hedmarktoppen, har jeg hatt mye rom til å jobbe med meg selv og utvikle gode holdninger til både de rundt meg og meg selv.

Les også:

Kristian (20) skal delta i MGP-finalen: – Folkehøgskole er det beste valget jeg har tatt

Hva tenkte du om folkehøgskole før du begynte, og stemte det?

– Før jeg begynte hadde jeg nok noen fordommer om at folkehøgskole var et sted med mye merkelig opplegg og at folkene der var veldig annerledes i forhold til meg. Dette kunne ikke stemt mindre!

Da jeg begynte på Hedmarktoppen forsvant alle fordommene jeg hadde med en gang. Mange av folkene som startet der var akkurat som meg, og opplegget på skolen var sykt fett! Å ta et år på folkehøyskole er blant de beste valgene jeg har tatt i livet.

Les også:

Synne Vo: – Hadde aldri skrevet låter før jeg begynte på folkehøgskolen

Hva skal du etter folkehøgskolen?

– Jeg tenker mest sannsynlig å fortsette med musikken og studere musikkproduksjon.

Har året på folkehøgskole vært en god forberedelse på det du skal etterpå?

–  Året mitt på folkehøyskole tror jeg har vært en veldig god forberedelse på veien videre. Her har jeg fått smake litt på hvordan det er å bo for seg selv, sosialisere med mange type mennesker, og jeg har fått mange gode tips og veiledninger i forhold til tro, holdninger og framtid. Jeg har også lært ekstremt mye om meg selv dette året, og fått masse erfaringer som jeg kan ta med meg videre i livet!

Vil du ha et år der du kan satse på musikk?

Det er ledige plasser på flere musikklinjer.

Finn linja for deg