Nora (20) føler seg mer klar for studier og jobb etter et år på folkehøgskole

I sommer har vi snakka med flere elever om hvorfor de valgte folkehøgskole. Les hva Nora sitter igjen med etter sitt år.

Hvem: Nora Øygarden (03) fra Bø i Telemark.

Gikk linja Ekstremsport Luft ved Voss folkehøgskule.

Året før folkehøgskolen gikk hun idrettslinja på Bø Vidaregåande.

Hvorfor ville du gå på folkehøgskole i år?

– Etter videregående var jeg mildt sagt skolelei og trengte å gjøre noe nytt før studier. Når jeg fikk øynene opp for folkehøyskole var det ingenting jeg heller ville. Å være sosial, få venner for livet, utfordre meg selv og prøve ut nye ting passet meg midt i blinken!

Les også:

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

– Med en gang det var mulig å sende inn søknad var jeg rett på PC-en. Da sendte jeg inn søknad til flere forskjellige skoler.

Hva liker du best med undervisninga på folkehøgskolen?

– Først og fremst kan en lære ting som man virkelig er interessert i! Du får muligheten til å utforske og utfordre deg selv, lære om dine egne interesser og verdier, og utvikle viktige ferdigheter som samarbeid, selvstendighet og ansvar. Undervisningen er praktisk og variert.

I motsetning til videregående var det et fint og avslappet læringsmiljø uten tradisjonelle eksamener og prestasjonspress.

Hvordan har du endra deg etter at du begynte på folkehøgskolen?

– Gjennom ulike aktiviteter og prosjekter har jeg blitt mer oppfordret til å tenke mer selv. Dette har gjort meg mer selvstendig! 💪🏻

Les også:

- Altfor mange starter rett på studier etter videregående. Flere hadde trengt en pause

Siden man møter mange forskjellige mennesker med ulike bakgrunner og interesser har det hjulpet meg til å samarbeide bedre med andre. Det har også åpnet øynene mine for nye ideer, verdier og måter å tenke på.

Hva tenkte du om folkehøgskole før du begynte, og stemte det?

– Jeg har alltid vært en veldig sosial person, så min første tanke var at folkehøyskole var helt perfekt for meg. Flere hadde sagt at folkehøyskole var ett sted for å danne sterke vennskap og at man fikk venner for resten av livet. Dette har virkelig stemt i mitt tilfelle!

Les også:

Flytter i kollektiv med venner fra folkehøgskolen

Jeg er evig takknemlig for alle de fine folkene jeg har møtt gjennom hele folkehøyskoleåret. Alt dette året har gitt meg har vært langt over mine forventninger.

– Jeg var skeptisk før jeg startet til å bo med folk så tett i lag og i tillegg dele bad og dusj. Dette viste seg å gå kjempebra! Jeg vil si at å dele så mye felles gjorde at jeg kom enda nærmere de jeg bodde på internat med. Vi ble som familie!

Hva skal du etter folkehøgskolen?

– Etter folkehøyskolen skal jeg ut å reise!😁🗺️ Jeg fikk skikkelig mersmak av å reise fra plass til plass da linjen min var på interrail i Europa, så jeg skal backpacke rundt omkring i Asia.

Har året på folkehøgskole vært en god forberedelse på det du skal etterpå?

– Absolutt! Jeg føler meg mye mer klar for studietiden og livet videre. Aldri har jeg lært så mye om meg selv og mine personlige grenser. Jeg tør å ta flere egne valg og jeg er ikke redd for å gå utenfor komfortsonen min. I forhold til «jobblivet» har folkehøyskolen virkelig vært en god forberedelse til å samarbeide med ulike mennesker.

Vil du ha et år der du kan utfordre deg selv?

På folkehøgskole kan du teste nye ting i et trygt miljø. Det er fortsatt ledige plasser på flere linjer.

Se oversikten