Hvordan er folkehøgskole, sammenlignet med videregående?

Svar fra vår Instagram: Hvordan er folkehøgskole sammenlignet med VGS?

Flere lurer på forskjellen mellom videregående og folkehøgskole. Ikke så rart – de fleste folkehøgskoleelevene kommer rett fra VGS, og er spent på hvordan hverdagen på folkehøgskole kommer til å bli.

Vi har spurt flere av årets elever gjennom Instagram og TikTok: Hvordan er folkehøgskole, sammenlignet med videregående?

Folkehøgskoleelevene Anne (20) og David (19) forteller om de største forskjellene. Anne går linja Utøvende MusikkRingerike Folkehøgskole, mens David går linja Redning, sikkerhet, reiseRisøy Folkehøyskole.

– Jeg synes folkehøgskole er helt utrolig sammenlignet med videregående, sier Anne. Dagene går med til å drive med akkurat det hun liker å gjøre: spille masse musikk.
– Selv om det ikke alltid føles ut som at vi lærer, men at vi bare har det gøy, så ser jeg absolutt fremgang i mine egne musikalske evner.

Det er ingen fag jeg gruer meg til å ha. Jeg vet at det skjer noe gøy hver dag, både i skoletiden og utenom.

Anne sier at hun allerede kjenner klassen sin på folkehøgskolen mye bedre enn hun kjente klassen på VGS. Dette er både fordi de bor sammen og er med hverandre mye av tiden, men også fordi de bare er 12 elever i klassen. – Det oppstår ikke de samme grupperingene som man får på VGS, sier hun.

David er enig: – Det er fantastisk å gå på folkehøgskole, veldig sosialt og man blir fort kjent med hverandre. Man trenger ikke å stresse med innleveringer eller øve til en prøve, og får mer tid til å henge med venner. Siste året på VGS var det mindre tid til venner, jeg brukte mer tid på skolearbeid.

Les også:

Derfor valgte vi folkehøgskole

🌤️ Mandag morgen på folkehøgskole

Hvordan er det å stå opp mandag morgen på folkehøgskole, sammenlignet med mandag morgen når du gikk på videregående? Er det noe forskjell?

Anne: – Mandag morgen er tung for de fleste, men det er absolutt lettere på folkehøgskole enn det var da jeg gikk på VGS. Vi får servert frokost, så man slipper å sette av tid til så mye annet enn å hive i seg en brødskive på vei til morgensamling.

– Jeg bruker ikke 45 minutter for å komme meg til skolen, så jeg kan stå opp senere. Skoledagen starter 08.30, men den første halvtimen er morgensamling. Vi ser litt nyheter, får beskjeder, og synger. Det er en veldig behagelig måte å starte dagen på.

David: – Det er alltid tungt å stå opp på en mandag, men på folkehøgskole er det ikke prøver eller fremføringer, men noe du gleder deg til. Kanskje du skal ha noe om brann og redning, eller klatring for eksempel 🧗

🍲 Mat på skolen

På folkehøgskolen får elevene alle måltider inkludert på skolen. Hvordan oppleves det, sammenlignet med videregående?

Anne: – Det oppleves utrolig deilig. Jeg er lite fan av å pakke med meg lunsj, så at jeg slipper å tenke på det er veldig greit. Det er utrolig god mat her også, ofte noe annet enn skiver til lunsj, så det frister alltid å gå ned i matsalen.

– Det gjør det også lettere for meg å være vegetarianer, noe jeg ikke klarte å gjennomføre hjemme fordi resten av familien ikke er det. Vegetaralternativene er som regel skikkelig gode. Skolen er gode på å legge til rette for det, så det er lett å velge bort kjøttet 🥑

David: – Å få servert alle måltider på folkehøgskole er veldig fint. Maten her er ganske god, men fisken er ikke så god i forhold til den jeg er vant til hjemme (Nord-Norge/Vesterålen). Noen ganger skulle jeg ønske jeg kunne lage maten selv, matlaging er en av interessene mine.

Les også:

- Å gå på folkehøgskole under korona er det smarteste jeg har gjort noen gang

🛏️ Å bo på skolen

På folkehøgskole bor de fleste elevene på internat på skolen. Hvordan er det? Var det en stor overgang fra VGS-livet?

David: – Å bo på internat på folkehøgskole er ganske fint, men samtidig må man respektere andre. Når noen ønsker å legge seg tidligere enn deg, så lager du ikke mye støy sent på kveldene. Det var litt rart for meg å gå fra å bo hos min far og flytte til et internat, men jeg er fornøyd.

Anne: – Det var ganske rart til å begynne med. Jeg gikk fra å ha et rom som jeg kunne trekke meg tilbake til og som jeg brukte mye tid i, til å skulle bo “oppå” en annen person. Vi sover på samme rom, skifter og gjøre alt vi ellers er vant til å ha privatliv til, men det har gått veldig fint for min del. Jeg “klikket” heldigvis med romkameraten med en gang, vi kommer godt overens og er gode venner, så det hjelper. Vi kan prate om alt, men kan også holde på med vårt uten å være sosiale. I starten var det litt vanskelig fordi jeg alltid følte jeg måtte prate med henne om begge var på rommet. Det kan bli slitsomt i lengden, spesielt når jeg var så vant til å være alene på rommet hjemme. Det er sånn som går seg til.

👨‍🏫 Forholdet til lærerne

Hvordan er kontakten med lærere og ansatte på folkehøgskolen, sammenlignet med videregående?

Anne: – Man er jo oppi disse lærerne ganske store deler av uken. Vi har alltid en lærer som har tilsyn, som sover på skolen for å passe på og som setter i gang en aktivitet om kvelden. Da blir man automatisk bedre kjent enn man blir med lærerne på VGS.

– Det er også veldig god oppfølging fra dem, de ser deg når du er oppe og nede. De ansatte kjenner deg såpass godt at de legger merke til om noe skurrer, også vet jeg at jeg alltid kan sende en melding eller ringe om det er noe. Et sånt forhold har jeg hatt til veldig få lærere før jeg kom hit.

Se hva flere elever syns om forskjellen på videregående og folkehøgskole, i TikTok-videoen under 👇

@folkehogskolene#answer to @01markus.f 📹: @klatremusen, @its_miekevt, @mr.woody02, @maren_aae og @helleeeriksen #folkehøgskole#fhsliv♬ Try Something New - Alex Arias & Alexander Julius Wright

Vil du også oppleve forskjellen på videregående og folkehøgskole?

Opptaket startet 1. februar, og fortsetter til alle linjene er fulle. Søk nå!

Finn din linje her