Ennå ikke for sent å søke folkehøgskole!

Folkehøgskolene tar i mot søknader helt fram til skolestart. Det er ikke for sent. Det er plasser igjen!

Folkehøgskolene har en vekst på 2,5 prosent denne høsten – etter at skoleåret vi har lagt bak oss var «all time high»! Mange skoler har derfor økt sin kapasitet, så det er fremdeles plass på hele 250 forskjellige linjer!

Bli med i gjengen! Foto @moorkli Rødde folkehøgskole

Andrevalget kan bli det beste!

De fleste som ønsket seg til en folkehøgskole søkte tidlig og har takket ja til skoleplass. Flere linjer har derfor vært fulle i lang tid. Folkehøgskolene har opplevd en jevn vekst siden 2004, og i dag går det 20 % flere elever på de norske folkehøgskolene enn for 10 år siden.

– Å velge folkehøgskole er ingen kriseløsning, forteller Dorte Birch, daglig leder for Informasjonskontoret for folkehøgskolen. Rundt 70 % av elevene har skoleslaget som førstevalg og søker tidlig. Resten velger ofte folkehøgskole fordi de ikke kom inn i militæret eller høyere utdanning. Det morsomme er å se hvor utrolig fornøyde denne delen av elevene blir med valget!

Samtidig som folkehøgskolen opplever en rekordsøkning, har kapasiteten på flere skoler økt og mangfoldet av linjer er større enn noensinne. Det er derfor ikke for sent å søke! Skoler med ledige plasser tar opp elever helt inn mot skolestart sent i august.

Velkommen inn i hengekøya! Foto @stjernetegn Valdres folkehøgskole

Så er du en av de mange som ikke fikk ønsket studieplass denne høsten?

Les også: Rekordmange unge uten studieplass

Vil du gjerne ha 2 tilleggspoeng for videre studier, samt økt læringsglede og samarbeidskompetanse – da er det ennå ikke for sent å søke på en av landets 80 folkehøgskoler.

Andrevalget kan bli det beste året i ditt liv!

Oversikt over restplasser som er ledige finner du her

Og er du fortsatt ikke sikker anbefaler vi en kikk på tidligere elevers bilder fra sitt folkehøgskoleår på vår Instagramkonto.