Folkehøgskolelever får kraftig økning i studiestøtte neste skoleår

Prisen for et folkehøgskoleår dekker både måltider, rom, strøm, utstyr og studieturer. Foto: Torkild Groven/Karmøy folkehøgskole

Studiestøtten til folkehøgskoleelever økes med 10 prosent for skoleåret 2024/2025.

Vi er svært glade for at studiestøtten øker fra neste skoleår. Nå får enda flere mulighet til å velge folkehøgskole, sier daglig leder i Folkehøgskolerådet, Anne Tingelstad Wøien.

I budsjettforliket ble regjeringspartiene og Sosialistisk Venstreparti (SV) enige om å øke studielånet med 10 prosent. Det utgjør 12 528 kroner mer enn studiestøtten i 2023.

Høsten 2024 vil en folkehøgskoleelev kunne motta 137 900 kroner i lån og stipend fra Lånekassen.

Økningen i studiestøtte vil føre til at over halvparten av alle folkehøgskolelinjene vil bli dekket av studiestøtten.

– Dette viser at myndighetene anerkjenner viktigheten av folkehøgskolene, sier hun.

Sjekk Instagram-innlegg her

Omgjøring stipend og lån

40 prosent av studielånet blir til stipend dersom eleven fullfører studieåret sitt innenfor fraværsgrensen på 10%.

Dette gjelder både helt- og halvårskurs.

Anne Tingelstad Wøien jubler over økt studiestøtte. Foto: Svein Finneide

Prisen dekker mye

– Den økte studiestøtten betyr at det neste år vil bli billigere å gå på folkehøgskole, sier Tingelstad Wøien.

I dag er det 83 folkehøgskoler i Norge med over 1000 forskjellige linjer.

Folkehøgskoleelever blir ikke rammet av økte priser på mat, strøm eller husleie i løpet av året de går på folkehøgskolen, sier Tingelstad Wøien.

Folkehøgskolene har åpnet for søknader

Utforsk linjene
2070