Luksusfellen-Magne til unge: – Folkehøgskole kan hjelpe å ta riktige valg for framtiden

Forbrukerøkonom i Sparebank1 Magne Gundersen mener at å leve tett på jevnaldrende  med diskusjoner og opplevelser, kan være mer verdifullt enn å dra til Bali i tre måneder

Forbrukerøkonom Magne Gundersen anbefaler folkehøgskole. Han tror at året kan hjelpe unge til å ta riktige valg for framtiden.

– Det er viktigere å velge riktig jobb enn å komme tidlig i jobb. Det gir mer livskvalitet å trives i mindre betalt jobb enn å ha en jobb der man tjener mye, men hater, sier forbrukerøkonom i SpareBank 1, Magne Gundersen, som blant annet er et kjent ansikt i flere sesonger av Luksusfellen.

Gundersen har ikke gått på folkehøgskole selv, men har både kone, familie og venner som har gjort det.

– Jeg har inntrykk av at folkehøgskolen har vært et svært viktig år og har skapt varige vennskap for mange, sier han.

Lønner seg på flere måter

– Et folkehøgskoleår lønner seg på flere måter enn det økonomiske, sier Gundersen.

I Norge har folkehøgskolen lenge vært ansett som en mulighet til å utforske, lære og vokse som individ.

– Å leve tett på jevnaldrende  med diskusjoner og opplevelser, kan være mer verdifullt enn å dra til Bali i tre måneder, sier Gundersen.

Han mener det er en utbredt misforståelse at folkehøgskole er dyrt.

Sammenlignet med kostnadene ved private høyskoler, blir ett år inkludert kost, losji, reiser og undervisning en rimelig investering.

Les også:

Hva er folkehøgskole?

Anbefaler folkehøgskole

Andelen unge som velger å ta høyere utdanning har gått ned sju prosent de siste to årene. Det tror ikke Gundersen nødvendigvis er så negativt.

– Alle skal ikke ta en lang, høyere utdanning. For mange vil en kortere utdanning, yrkesfag eller jobb være en riktigere vei, sier han.

Gundersen anbefaler folkehøgskole. Han tror at året for mange kan bidra til å ta riktige valg for framtiden.

– Mye kan skje ved å bruke et år på å ikke ha fag og eksamen, men heller finne ut hvem man er og hva man vil gjøre med livet sitt, sier Gundersen.

Har ikke dårlig tid

– For mange kan folkehøgskole være veldig fint. Jeg tok utdannelse rett etter videregående, og tenkte underveis at det kunne vært godt å gjort noe annet, for å få flere erfaringer og knagger i livet, sier Gundersen.

– Har ungdom dårlig tid med å komme seg ut i jobb?

– Nei, de har ikke dårlig tid. Det viktigste er at du får en utdanning eller et yrkesliv som du trives med, sier han.

Finn din folkehøgskole

Se oversikt over alle folkehøgskoler og alle linjer her

Finn din folkehøgskole