- Da jeg oppdaget halvtårskurs på folkehøgskole, var det helt perfekt!

August startet på studier i Forsvaret, men oppdaget ganske fort at det ikke var riktig. Etter å ha jobbet noen uker ville han finne på noe annet for vårsemesteret. Halvtårskurs på folkehøgskole ble en perfekt løsning.

– Jeg hadde egentlig tenkt å starte på vanlige, sivile studier, men oppdaget muligheten for å ta full utdanning i Forsvaret og syntes det virket spennende, sier August Bråtveit Haarr fra Bryne.

Han søkte militære studier med fordypning i ledelse – Marineingeniør våpensystemer, elektronikk og data, og kom inn. En ny ordning gjorde at han ikke trengte førstegangstjeneste først, men kunne starte rett på studiene.

– Mye var bra i starten, men etter hvert gikk det opp for meg hva en lederutdanning i Forsvaret egentlig innebærer. Det betyr stort ansvar for menneskeliv. Jeg var ikke helt klar for det, fortsetter han.

– Jeg hadde gode samtaler med flere sersjanter, som støttet meg i avgjørelsen om å slutte.

Tilbake i barndomshjemmet på Bryne begynte han i en lagerjobb. Det var greit for noen uker, men August ble rastløs for å finne andre planer for våren. Han ville fylle den med spennende innhold før oppstart på nye studier neste høst.

portrett August, slalåmbriller, ute

Etter å ha startet på studier som opplevdes feil, trengte August en ny plan for våren. Halvtårskurs på folkehøgskole passet perfekt.

Les også: Begynn på folkehøgskole i januar!

Halvtårskurs på folkehøgskole

Moren til August begynte å nevne folkehøgskole. Hun kjente flere som hadde snakket varmt om et annerledes år.

– Egentlig var det litt ironisk. I tredje klasse hadde jeg og en kompis kikket på folkehøgskole, men konkludert med at det var for dyrt. Det virket utrolig gøy, men vi la det bort, sier han.

– Nå begynte jeg å søke på nettet igjen, og oppdaget at det var mulig å velge halvtårskurs på folkehøgskole. Det virket helt perfekt!

Skilinja Freeride Chasing Powder ved Rødde folkehøgskole, som han hadde drømt om året før, hadde også muligheter for halvtårskurs. Dermed var det ingen tvil om hva han ville.

– Linja skulle tre uker til Japan i januar. Det virket helt fantastisk! Jeg søkte om plass, og ganske raskt fikk jeg mail fra læreren i klassen. Det var topp oppfølging helt fra start, forteller August.

– Flere ganger snakket jeg også med læreren på telefon, og han fortalte at de gledet seg til jeg skulle komme. Det gjorde at det ikke var noe skummelt å skulle starte på skolen et halvt år etter de andre i klassen.

ski, fjell, Japan, gruppebilde

Da August oppdaget muligheten med halvtårskurs på folkehøgskole, ble drømmen om pudder i Japan virkelighet.

Se alle folkehøgskolenes tilbud av halvtårskurs

Magisk tur til Japan

Det var 12 elever som startet på halvtårskurs på Rødde sammen med August, fordelt på ulike linjer. Helt tilfeldig hadde også Tuva som han jobbet sammen med på lageret på Bryne søkt seg til samme folkehøgskole.

– Vi visste ikke om hverandre da vi søkte, men snakket om det senere på jobb. Det gjorde det jo litt tryggere å reise til Trondheim sammen med noen jeg allerede kjente, forteller han.

– Men egentlig var det null problem å bli kjent med de andre. Både klassen og resten av skolen var veldig imøtekommende da vi startet i januar.

klassebilde

Det gikk fort å bli en del av klassen, selv om August begynte et halvt år etter de andre.

Bare et par uker etter skolestart gikk turen til Japan.

– Turen var helt fantastisk! Vi hadde 14 skidager i pudderparadis. Jeg har aldri opplevd noe lignende, sier August.

Han har alltid likt å stå å ski, og kjørt slalåm siden han var seks år. Sammen med familien har han vært på flere skiferier til Østerrike. Likevel hadde han aldri testet topptur og randonee før han kom til Rødde.

– Da vi kom til Japan sa de at det var den dårligste sesongen på 30 år. Den første uka måtte vi lete litt etter pudder. Vi hadde med oss en kjent frikjører fra Trøndelag på turen. Han var en god guide, og tok oss med på flere toppturer. Her var det flotte forhold, sier han.

– Etter hvert kom også snøen. Den siste uka sto vi på ski med pudder til brystet. Jeg kommer til å huske den opplevelsen lenge!

pudder, løssnø, skikjøring

Pudderkjøring i Japan er noe August kommer til å huske lenge.

Les også: – Jeg tror altfor få vet at man kan gå et halvt år på folkehøgskole

Ett år til på Rødde

Japanturen ble en pangstart på halvåret til August. På reise i tre uker blir man også veldig godt kjent med resten av klassen. Oppstarten kunne ikke vært bedre! Nedturen kom midt i mars.

– Tilbake i Norge reiste vi rett på vinterferie. Deretter ventet en uke med skikjøring i Vassfjellet, og en uke i Oppdal. Den siste dagen der ble tøff, forteller han.

I skibakken fikk læreren telefon fra rektor. Erna Solberg hadde holdt pressekonferanse og besluttet å stenge alle landets skoler, som en del av dugnaden for å bekjempe koronaviruset. Det gjaldt også alle folkehøgskoler.

– Det var bare å pakke og komme seg hjem. På flyet sørover skrev jeg søknad til folkehøgskolen om å få være stipendiat eller andreårselev. Jeg hadde hatt det så bra disse første ukene på skolen, og var ikke klar for å gi slipp på folkehøgskoleopplevelsen helt ennå.

ski, nærbilde ansikt, skyfri himmel, fjell

August ville forlenge folkehøgskoleopplevelsen, og går et år til på Rødde som stipendiat.

I høst startet han derfor opp igjen på Rødde. Det var en god følelse å se folk igjen, få tilbake folkehøgskolestemningen.

– Jeg anbefaler alle som vurderer folkehøgskole å søke. Det er sant at man får venner for livet. Opplevelsen er helt spesiell, sier han.

– Hadde jeg valgt om igjen, skulle jeg startet på folkehøgskole rett etter videregående. Når det ikke ble sånn, er jeg utrolig glad for muligheten med halvtårskurs på folkehøgskole. Det passet perfekt for meg som ville fylle våren med noe spennende.