- Anbefaler virkelig et halvt år på folkehøgskole om du ikke vet hva du skal etter jul

Da andre planer gikk i vasken søkte Theodor halvtårskurs på folkehøgskole. – En gull mulighet om du har valgt feil eller ikke helt vet hva du skal gjøre, sier han.

– Jeg jobbet i fjor høst og hadde planer om å reise til Hawaii i januar. Nærmere jul skjønte jeg at planen gikk i vasken på grunn av korona, forteller Theodor Bråtane fra Kristiansand.

Han ble veldig usikker på hva han skulle fylle våren med i stedet. Det fristet ikke å fylle hele året med jobbing.

Det eneste jeg var sikker på at jeg ikke ville var å jobbe enda mer. Jeg ville jo få noe gøy ut av friåret mitt også!

Noen tipset han om muligheten til å gå et halvt år på folkehøgskole. Theodor hadde vurdert å søke i august, men hadde landet på at han heller ville jobbe og reise til Hawaii. Nå så det plutselig ganske annerledes ut.

– Da jeg så på alle mulighetene for å gå et halvt år på folkehøgskole, var jeg ikke i tvil om hva jeg skulle velge, smiler han.

Theodor anbefaler varmt et halvt år på folkehøgskole, dersom du ikke helt vet hva du skal gjøre etter jul.

Les også:

Start på folkehøgskole i januar!

Randonee og nye venner

Valget falt kjapt på Sunnfjord folkehøgskule og linja Fjellsport Freeride halvår vår. Han søkte og fikk nesten umiddelbart tilbud om plass.

– Hele prosessen var nokså spontan. Samtidig løste det seg veldig fint! Jeg tror dette var den beste løsningen jeg kunne funnet, sier Theodor.

Tidligere hadde han kjørt en del alpint, men toppturer og randonee var helt nytt. Det passet ypperlig!

– Vi hadde mange overnattinger ute, og dro ofte til Sogndal for å stå på ski. Her var det definitivt mye mer stabil vinter enn jeg var vant til hjemme.

Før han kom til Førde var Theodor litt nervøs for hvordan det ville være å starte på folkehøgskolen et halvt år etter alle andre. De var nemlig bare to elever som begynte i januar. Det ble aldri noe problem.

Sunnfjord Folkehøgskule

Sted: Førde
Elevplasser: 115
Linjer: 26
Undervisning pr. uke: 28 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Det gikk så fort å bli kjent! Både elever, lærere og rektor var gira på å få oss med helt fra start. Etter bare noen dager følte jeg meg hjemme.

puddersnø, Theodor hopper på ski
Theodor stortrivdes med mer stabil vinter enn det han var vant til hjemme i Kristiansand. Her fant han ypperlige forhold for toppturer og randonee.

Blir fort kjent

De to nye elevene ble ikke en egen klasse, men hadde undervisning sammen med de som hadde vært der siden august. Theodor tror det er den beste måten å bli kjent fort.

– Etter få uker var det nesten glemt at jeg ikke hadde vært med fra skolestart. Jeg følte meg ikke som han som kom inn som ny, men som en av gjengen. Jeg fikk mange gode venner og minner!

Å få bruke hverdagen til å gjøre det du liker aller best, sammen med gode venner, er helt sinnsykt!

Han trivdes også på dobbeltrom, og syntes det var en fin opplevelse å bo på internat med så mange andre. Det var alltid noe å finne på.

– Jeg likte meg utrolig godt på folkehøgskolen og har ikke angret et sekund på at jeg begynte! Det er noe jeg anbefaler varmt videre dersom du er usikker på hva du skal gjøre etter jul.

– Det eneste jeg angrer på er kanskje at jeg ikke valgte folkehøgskole fra starten i august. Samtidig ble det en flott opplevelse de månedene jeg fikk på skolen, og det er en gull mulighet for alle som oppdager at de har valgt feil eller av ulike årsaker ikke får gjort det de egentlig hadde tenkt, sier han.

klatring, flere elever sikrer hverandre i en utendørs klatrevegg
Theodor lærte mye det halve året han gikk på Sunnfjord folkehøgskule, både på toppturer og i klatreveggen.

Les også:

- Da jeg oppdaget halvtårskurs på folkehøgskole, var det helt perfekt!

Fantastisk lærer

Noe av det Theodor er aller mest fornøyd med er læreren på linja.

– Vi hadde en lærer som er veldig flink i det han holder på med. I tillegg er han fleksibel, og kan tilpasse planlagt opplegg ut fra vær og føreforhold. Det gjorde at vi fikk utrolig mange fine turer!

Egentlig ble han nesten som en kompis. Han er flink til å få det beste ut av både dagene og av oss.

I tillegg til å lære mye om ski og klatring, synes Theodor det var en fordel å komme til en skole med mange ulike linjer. Det gjorde at han møtte og ble kjent med folk som hadde helt andre interesser enn han selv.

– På folkehøgskolen møtte jeg mange som jeg sannsynligvis aldri ville blitt kjent med på videregående. Elevene på for eksempel volleyball eller esport er veldig opptatt av andre ting enn meg. Likevel var det noe med det sosiale miljøet på skolen som gjorde at vi ble godt kjent.

gruppebilde, på ski. Elever fra Sunnfjord folkehøgskule
Theodor roser læreren han møtte på Sunnfjord folkehøgskule i tillegg til det gode klassemiljøet. Han har ikke angret et sekund på at han startet.

Jeg tror at tida på folkehøgskolen har gjort meg flinkere til å se folk rundt meg.

I høst studerer Theodor ved bibelskolen Substans i Bergen, og deler leilighet med en han ble kjent med på folkehøgskolen. Han trives godt med begge deler, og er veldig fornøyd med utbyttet av det halve året på folkehøgskolen.

– Når de egentlige planene mine gikk i vasken kunne det rett og slett ikke blitt bedre!

Frister det med et halvt år på folkehøgskole?

Det finnes mange muligheter om du ønsker å starte på folkehøgskole i januar! Faktisk er det over 100 ulike linjer å velge blant. På lenken under kan du lese mer om de ulike linjene.

Se alle linjetilbudene for et halvt år på folkehøgskole