10 grunner til at dette er Norges mest fornøyde elever

Sju år på rad viser målinger gjort av analysebyrået EPSI at folkehøgskolene har de mest fornøyde elevene i Norge. Det er det mange grunner til. Her er 10 av dem:

1. Engasjerte lærere

På folkehøgskolen møter du engasjerte og dyktige lærere som brenner for ungdom – og som trives i selskap med elever! Enten de underviser i cosplay, hundekjøring eller musikk er de erfarne på eget fagfelt. De har mye kunnskap, og deler villig vekk både tips og triks. Kanskje ikke så rart at engasjement smitter?

Foto Tommy Simonsen, Harstad folkehøgskole

Les også: – Jeg gikk fra å være den læreren irriterte seg over, til å få respekt fra læreren

2. Spennende fagtilbud

På folkehøgskolene finnes det over 700 ulike fag, og det skal godt gjøres å ikke finne noe som passer for deg. Enten du vil dyrke en interesse du har fra før, eller prøve noe helt nytt. Kanskje frister et år med paragliding, dykking, sirkus eller hest? Eller hva med dans, teatersminke, foto og grafisk design? Mulighetene er mange, og klasserommene likeså. Du møter andre som er like interessert i faget sitt som du er. Det inspirerer og gir læringsglede!

ski klasserom folkehøgskole

Slik kan også et klasserom se ut! Foto Marie Wahlstrøm

Les mer om de 700 ulike linjene på folkehøgskole

3. Eksamensfri skole

Hos folkehøgskolene er det ingen former for eksamen eller karakterer. Det betyr ikke at du ikke lærer noe, snarere tvert imot! Elevene får utfordringer som passer den enkelte, slik at alle har noe å strekke seg etter. Mange elever forteller at dette er akkurat det de trenger, etter mange skoleår med mye opplevd press.  Folkehøgskolen er verdens frieste skole. Det gir deg rom for å puste ut, og rom til å være deg selv!

foto kamera folkehøgskole

Foto: Aurora Sofie

Les også: – Jeg trengte en pause etter videregående

4. Folkehøgskolen blir hjemme

På folkehøgskolen er du 24/7. Det betyr at du bor her, spiser alle måltidene her, og har andre elever rundt deg hele tiden. Det er alltid noe å finne på! Klasserom, treningsrom, musikkutstyr – og alt annet som finnes på skolen – er tilgjengelig også når det ikke er undervisning. De andre elevene blir fort som en ny familie, og du har lærere og andre ansatte som bryr seg om deg. Også når du har fri!

kjøkken folkehøgskole

Foto: Ålesund folkehøgskole

Les også: Slik er det å bo på dobbeltrom

5. Et sosialt miljø

Folkehøgskolene varierer mye i størrelse, men uansett om det er 40 eller 150 elever på skolen kommer man ikke utenom at året er sosialt. Det er også noe av det elevene setter mest pris på! På internatet bor du tett på andre, og i matsalen spiser du sammen med alle de andre. Det gir tid og rom til mange gode samtaler – og mye gøy!

sosialt miljø folkehøgskole

Foto Ringerike folkehøgskole

Les også: – Vi er kanskje beviset på at folkehøgskole passer for alle

6. Studieturer med høy kvalitet

Når elevene evaluerer året sitt, er den faglige kvaliteten på studieturene noe av det de trekker frem som veldig positivt. For studieturer har blitt en sentral del av mange folkehøgskoleår. Noen reiser langt, andre kort. Noen innenlands, andre til nye kontinenter. Turen kan vare fra noen dager til flere uker. Felles for alle turene er likevel at de har et faglig innhold knyttet til noe du skal lære på linja di, i et valgfag eller felles for hele skolen. Reisene styrker også samholdet, og gjør at man blir enda bedre kjent. Felles turopplevelser er også noe man har med seg lenge! Studieturene åpner for nye kulturmøter, og gir innblikk i steder du ikke kjenner fra før.

studierise folkehøgskole

Foto: Sagavoll folkehøgskole

Les også: Hvorfor har folkehøgskolene studiereiser?

7. Venner fra hele landet

Til en folkehøgskole kommer de fleste uten å kjenne noen andre. Når du reiser hjem igjen etter ni måneder har du venner over hele landet. Mange du møter har de samme interessene som deg, og noen er opptatt av noe helt annet. Du bruker litt tid på å lære deg andre dialekter, og du blir kjent med steder du kanskje aldri har hørt om før. Gjennom nye bekjentskaper lærer du også mye om deg selv!

venner folkehøgskole

Foto: Voss folkehøgskule

Les også: – Nå har jeg venner i hele landet!

8. Du blir sett!

På folkehøgskolen vil du oppleve å bli regnet med, både av ansatte og elever. Du er ikke bare en i mengden, men en viktig brikke for miljøet! Lærerne ser deg, hva du kan og hva du bør utfordres på. De gir deg oppgaver og tilbakemeldinger, men er samtidig både støttende og oppmuntrende. Det gir motivasjon og læringsglede!

ski briller folkehøgskole

Foto Oliver Saur Auran

Les også: – Fikk en helt ny læringsglede på folkehøgskolen

9. Beliggenhet

Det finnes 82 norske folkehøgskoler, og de er spredd rundt i hele landet. Noen ligger i store byer, andre i mindre byer eller små tettsteder. Noen langs kysten, andre med fjellheimen rett utenfor døra. Hva som er best kommer kanskje an på hva du vil gjøre? Mange elever ønsker å reise et stykke hjemmefra, slik at de får oppleve en ny landsdel eller et sted de aldri har vært før.

hengekøye folkehøgskole

Foto Janne K. Hovland, Sogndal folkehøgskule

Les også: – Wow! Tenk at jeg bor her!

10. #fhsliv

På #fhsliv oppsummerer nåværende og tidligere elever over 187 000 grunner til hva de mener er aller best med folkehøgskole! En annerledes skolehverdag du vil huske resten av livet.

#fhsliv instagram folkehøgskole

Under #fhsliv finner du over 187 000 gode grunner til å gå på folkehøgskolen