- Nå har jeg venner i hele landet!

– Uansett hvem du er eller hvilke interesser du har, finner du noen som er lik deg selv på en folkehøgskole, mener Simon Vinnes (19) fra Bergen. Han er ikke i tvil om at han ville valgt folkehøgskole om igjen hvis han fikk sjansen.

Tekst: Marit Asheim

– Jeg tenker at i militæret vokser man som mann. På folkehøgskole vokser man som menneske, sier Simon.

Han har akkurat fullført skoleåret på linja «Friluft Extreme» ved Sagavoll folkehøgskole i Gvarv i Telemark.

– Et folkehøgskoleår kan bli akkurat så lite eller mye som du gjør det til selv. Ønsker du et rolig år er det mulig, men dersom du vil ha et ekstremt år kan du pushe grenser, utfordre deg selv, ta mange valgfag og fylle timeplanen din, sier han.

Selv gikk han for den siste varianten.

– Jeg valgte linje ut fra et ønske om å pushe meg selv, teste egne grenser og bli bedre kjent med meg selv. Jeg ville finne ut om jeg virkelig liker å være i naturen, sier Simon.

Det har han virkelig fått kjenne på de siste ni månedene.

– Egentlig trodde jeg at jeg kunne mye, at jeg var godt forberedt, men jammen har jeg lært mye også, forteller han.

– Blant annet har jeg erfart hvor viktig det er å kle seg etter forholdene.

Profilbilde

– Jeg valgte linje på folkehøgskolen ut fra et ønske om å pushe meg selv, teste egne grenser og bli bedre kjent med meg selv. Jeg ville finne ut om jeg virkelig liker å være i naturen, sier Simon Vinnes.

Mye friluftsliv

Gjennom skoleåret har klassen vært mye ute. Turen til Marokko og opplevelsen av å bestige Nord-Afrikas høyeste fjell var stor, men Simon trekker frem turer i nærmiljøet som minst like viktige for folkehøgskoleåret hans.

– Jeg valgt linje ut fra hva vi skulle gjøre på skolen, og ikke på grunn av reisemål for studieturen, sier han.

– Aller best husker jeg kanskje da vi gikk 16 timer på ski over Lifjell, og en del av turen i stummende mørke, sier Simon.

Han har også testet grenser ved å hoppe i strikk, og var en av halvparten i klassen som også hoppet i fallskjerm.

– De små, fine tingene er det viktigste jeg sitter igjen med etter folkehøgskoleåret mitt, sier Simon.

– Som for eksempel å stå på en fjelltopp kl 8 om morgenen. Det er iskaldt, men plutselig kommer sola opp. Det er helt magisk, sier han.

Fjelltopp

Turen til Marokko og opplevelsen av å bestige Nord-Afrikas høyeste fjell var stor.

Varierte valgfag

– Noe av det beste med Sagavoll er at det er så mye valgfag der, sier Simon.

– Vi har hatt like mye valgfag som det vi har hatt undervisningstid på den linja vi valgte. På den måten ble det både tid og mulighet til å teste veldig mye forskjellig, sier han.

Han ramser opp både Prosjekt Øst-Afrika, apologetikk, personlig økonomi, langrenn, kondisjon, knivmaking, det nye testamentet, hundekjøring og longboard som noe av det han har hatt i sin timeplan.

– Jeg tror vi hadde minst 100 forskjellige valgfag å velge blant, sier han.

– Vi valgte nye valgfag fire ganger i løpet av året, og måtte ha minst tre hver gang. På den måten får man teste veldig mye forskjellig hvis man vil, sier Simon.

Prosjekt Øst-Afrika: – Vi ser at det nytter!

Tanzania 2

Gjennom valgfaget «Prosjekt Øst-Afrika» var Simon i Tanzania for å besøke prosjektene de samlet inn penger til.

– Folkehøgskoleåret mitt har vært utrolig bra, men kanskje på en litt annen måte enn det jeg hadde sett for meg, sier han, og presiserer at det aller beste med skoleåret har vært det sosiale og vennskapsbåndene han har knyttet.

– Folk er her av ulike årsaker og med ulikt utgangspunkt, både som personer og på nivå i klassen. Her har vi lært at alle skal med, og at alle skal klare de tingene vi holder på med. Det er mye læring i det også, sier Simon.

– Først og fremst skaper det veldig sterkt samhold!

– Jeg tror alle trenger eller burde unne seg et år på folkehøgskole før videre studier, legger han til.

– En kompis av meg for eksempel gikk rett til studier i Oslo etter videregående, med det ble for tøft for han. Han klarte rett og slett ikke mer etter harde år på videregående. Kanskje kunne et folkehøgskoleår først hjulpet han, sier Simon.

DCIM102GOPROG0137370.

– Noe av det beste med skoleåret har vært det sosiale og vennskapsbåndene som har blitt knyttet, sier Simon Vinnes.

Les mer om Sagavoll Folkehøgskole

Tydeligere studievalg

Før jeg begynte på folkehøgskolen var jeg ganske sikker på at jeg ville bli politi. Etter dette året er jeg i alle fall sikker på at jeg vil jobbe med mennesker, og jeg har søkt politihøyskolen, sier Simon.

– Jeg tror mange her har blitt sikrere på utdanningsvalget sitt i løpet av folkehøgskoleåret, uten at det nødvendigvis betyr at de har skiftet mening, sier han.

– Selv har jeg blitt mye mer tålmodig og ydmyk dette året, fortsetter Simon.

Han tror det henger sammen med møter med mange ulike mennesketyper, det at man bor sammen med mange andre og ikke minst det at man lærer seg å samarbeide tett i løpet av et folkehøgskoleår.

Sykkel hopp

– På folkehøgskolen har vi erfart at man må samarbeide for å få det beste resultatet, sier Simon.

– Her ser vi at man samarbeide for å få det beste resultatet. Og jeg har lært meg å se etter det positive i alle, sier han.

– Det er mange av de andre elevene på folkehøgskolen jeg aldri ville tatt kontakt med om vi hadde gått på samme videregående skole for eksempel. Til det er vi altfor forskjellige. Her har jeg opplevd at noen av disse personene faktisk er de aller kuleste, når vi først ble kjent, sier Simon.

– Jeg tror også året har gjort meg mer selvsikker. Eller i alle fall mer sikker på hvem jeg vil være overfor andre, sier han.

– Året har også åpnet øynene mine for å i større grad unne andre suksess, legger han til.

– Ting som jeg synes er enkelt trenger ikke være enkelt for andre. Når for eksempel noen som ikke har så sterk stemme ellers står frem og synger for resten av skolen, det står det respekt av! Det er fantastisk å være vitne til, og kunne glede seg på andres vegne, sier han.