- Wow! Tenk at jeg bor her!

Herman og Line har ikke angret én dag på at de reiste nordover for å gå på folkehøgskole. – Det er nesten så man må klype seg i armen. Så fint er det faktisk her oppe, sier de.

Tekst: Marit Asheim

Om du vil oppleve noe nytt er oppfordringen fra Herman Siggerud (19) og Line Øverli Andersen (20) klar: reis til Nord-Norge!

– Ganske ofte våkner jeg og tenker: wow. Jeg bor faktisk her, sier Line, som kommer fra Lillehammer.

– Jeg ville reise et stykke hjemmefra når jeg først skulle gå på folkehøgskole. Her har vi både hav og fjell på alle kanter. Skolen ligger liksom midt i naturen, sier hun, som i år er elev på linja Klatring og topptur ved Lofoten folkehøgskole. Den er en av åtte folkehøgskoler i Nord-Norge.

lofoten fhs 01 (2)

Mørketid og nordlys

– Noen har vært litt skeptiske til at jeg skulle reise så langt, og lurer på om det er så mye å finne på her nord. Andre synes det er både eksotisk og kult, sier Herman, som kommer fra Bærum og er elev på linja Ski og klatring.

– Hvis noen skulle være usikre på om det er butikker her kan jeg bekrefte det altså. Det tar for eksempel ikke noe lenger tid å kjøre til en sportsbutikk her enn hva det ville gjort hjemme, sier han.

– For meg var det ikke noe skremmende å reise langt. Heller tvert imot. Jeg var veldig gira på å se nordlys, det var noe helt nytt for meg. Og så var jeg spent på mørketida, sier Line.

– Mørketid er mørkt, ingen tvil om det. Men den varer ikke så lenge. Egentlig er det mest eksotisk og spennende, sier hun.

– Og så er det med på å gjøre turene litt annerledes. Man får mer nordlys i mørketida faktisk. Og nå som sola er tilbake er det et helt utrolig lys her, sier Herman.

– Hver gang jeg ser noen hjemmefra legge ut et vinterbilde på facebook eller instagram må jeg smile litt. Det er nesten så det virker ironisk. Hvis du sammenligner det med naturen vi ser hver dag er det som å leve i en annen verden, sier Herman.

Nordlys

– Vi begynner nesten å bli bortskjemt på nordlys. Det er utrolig fascinerende, og her trenger du ikke gå langt for å se det. På vei over skoleplassen en kveld er det ofte vi stopper og ser på nordlyset. Det er like gøy hver gang, sier Line. FOTO: Cynthia Elisa Leuckhardt.

Aktiv skoledag

Fordelene med å bo «midt i naturen» er mange skal vi tro elevene.

– Vi har alt rett utenfor døra!

Og de første månedene har vært aktive, med både klatring, toppturer, skikjøring, isklatring og skøyter.

– I tillegg til alle de planlagte turene har vi vært mye på farten i helgene også, sier Herman.

– Her er det alltid noen å finne på noe med! Og siden vi går på litt forskjellige linjer, og har litt forskjellig undervisningsopplegg, er det mange her å lære av. Jeg tror jeg har smurt flere brødskiver disse månedene enn det jeg har gjort i løpet av 13 års skolegang tidligere. Men det mener jeg positivt altså, ler han.

– Det er masse initiativ blant elevene. Vi er mye ute, og trives utrolig godt.

Lofoten ski

Fordelene med å bo «midt i naturen» er mange skal vi tro elevene. – Her kan du faktisk både surfe, stå på ski og klatre på én og samme dag, sier Line. FOTO: Anna Ölund.

Elever fra hele landet

– Før jeg kom hit gledet jeg meg aller mest til turene og opplevelsene som ventet. Etter å ha vært her noen måneder vet jeg at det er menneskene som betyr mest, sier Line.

– Her treffer man folk fra hele landet, og mange ulike mennesketyper. Jeg har blitt venner med personer jeg aldri hadde trodd jeg skulle komme overens med, sier hun.

– Alle har ulike historier og bakgrunn, og her har vi god tid til å bli kjent. Jeg har fått mange nye venner, og i matsalen er det ingen faste plasser. Jeg setter meg hvor som helst, og har definitivt blitt mer åpen for andre mennesker i løpet av dette året, sier Herman.

– For noen kan folkehøgskoleåret også fungere som en ny start. Hit kommer du uten at noen andre kjenner deg. Det gjør at du kan få være den du vil være, uten at det påvirkes av det du har gjort før, sier Line.

– Hjemme kan det kanskje være vanskelig å komme ut av vaner eller faste mønstre. Andre har blitt vant til hvordan du er, og plasserer deg fort i bås. Det slipper du her. For mange betyr nok også det at man tør teste mye mer, og gjøre ting man ikke har turt før, sier Herman.

– Det er ingen krav til å prestere her, og du trenger heller ikke være god til alt. På klatreturer har vi for eksempel fått testet oss selv masse. Mange har nok stått på ski og vært på toppturer tidligere, men akkurat lange klatreturer i naturen har få vært med på før, sier Line.

– Man blir vant til å godta at man ikke er best, og faktisk kunne si høyt at dette kan jeg ikke. Det er mye læring i det også! Å tørre å feil er sunt, sier hun.

Nordlys 2

FOTO: Jo Straube.