Stadig mer populært å søke folkehøgskole i Nord-Norge

Nord-Norge er den regionen som øker aller mest i popularitet blant neste års folkehøgskoleelever. Foto: Alta folkehøgskole

Allerede er det godt over 7100 elever som har bestemt seg for å gå på folkehøgskole til høsten. Det er på høyde med hva det har vært de siste årene. I Nord-Norge øker elevtallet med hele 11 prosent.

Nasjonalt er søkningen til de norske folkehøgskolene på linje med i fjor, og hva det har vært de siste årene. Det vil si blant de høyeste elevtallene noensinne. Per 1.juli er det over 7100 elever som har takket ja til en plass på folkehøgskole til høsten. Bare 2019 skiller seg ut som et bedre år.

Folkehøgskolene i Nord-Norge opplever samtidig en betydelig vekst.

– Per 1.juli er det nær 660 elever som har takket ja til en plass på de ni folkehøgskolene i Nord-Norge, inkludert Svalbard. Det er en vekst på hele 11 prosent sammenlignet med samme tidspunkt i fjor. Det er en solid økning, sier Marit Asheim, informasjonsrådgiver for Folkehøgskolene.

Flere byungdom vil oppleve bygda

Storslått natur, fjell og fjord lokker. Det samme gjør lysten til å oppleve livet på bygda. Stadig flere byungdom flytter til mindre steder for å gå på folkehøgskole.

Der det andre steder i samfunnet snakkes om sentralisering, er folkehøgskolene en tydelig motvekt.

– Andelen byungdom som velger folkehøgskole på et mindre sted er stor. Oslo er det fylket med størst andel ungdommer som søker folkehøgskole. Samtidig er Oslo-ungdommen de som søker seg lengst unna hjemstedet når de skal velge folkehøgskole, fortsetter Asheim.

De siste årene har det gått nærmere 8000 elever på de norske folkehøgskolene. Det tilsvarer et sted mellom 11 og 12 prosent av et årskull.  I alle de største byene i Norge ligger derimot søkningen til folkehøgskole godt over gjennomsnittet. For kommende skoleår er den i Oslo på 19,6 prosent av årskullet, 20,6 prosent i Bergen og 21 prosent i Trondheim. Stavanger og Tromsø ligger også over landsgjennomsnittet.

– Vil oppleve noe helt unikt

En av de som reiser langt i august er Christian Danielssen fra Lillestrøm. Han ønsket å oppleve noe helt unikt, og gleder seg til å starte på Alta folkehøgskole.

– Jeg søkte først en folkehøgskole lenger sør, men ombestemte meg ganske fort. Når jeg først skal ha et år på folkehøgskole, vil jeg oppleve noe helt unikt. Derfor landet jeg på Alta, forteller han.

Friluftsinteressen er stor, og det var også den som gjorde at han landet på Finnmark. Her er både naturen og mulighetene noen helt andre enn hjemme. På linja frikjøring venter mange ulike aktiviteter.

Christian teller ned til skolestart i Alta i august, og gleder seg til å oppleve nord-norsk natur.

Jeg har aldri vært nord for Røros tidligere, og gleder meg veldig til å se og oppleve mye nytt. Folkehøgskolen jeg begynner på er nesten en ren friluftslivskole, og det blir utrolig kult å møte mange andre med de samme interessene som meg, sier han.

Etter 13 år på skolebenken kjente Christian på behovet for å gjøre noe helt annet. Folkehøgskoleåret vil gi han tid til å lære mer om det han liker aller best, og kanskje gjøre han sikrere på veien videre.

– Generelt ser jeg frem til å bli flinkere til å ferdes trygt i naturen. Jeg vet vi blant annet skal lære en del om snøskred. Dessuten blir det spennende å oppleve nordnorsk natur. Det blir noe helt annet enn Oslomarka!

Fremdeles ledige plasser

Det er fremdeles mulig å få plass på folkehøgskole for neste skoleår. Under finner du restplasstorget med oversikt over linjene som fremdeles har ledig plass.

Finn ledig plass på folkehøgskole