Disse ti tingene bør du vite om opptaket til norske folkehøgskoler

Noen velger et år med mye fysisk aktivitet. Andre et år der det meste foregår inne. Felles for alle er at de får et år med fokus på akkurat det som interesserer. Bilde: Torkild Groven, Karmøy folkehøgskule

Folkehøgskolene har ingen søknadsfrist. Det er likevel lurt å søke nå.

1. Når er det søknadsfrist på folkehøgskolene?

Du kan søke når som helst. Folkehøgskolene tar opp elever helt fram til skolestart eller til linjen er full.

Før i tiden søkte de fleste om plass i løpet av sommerferien, men de siste ti årene har søknadene kommet tidligere og tidligere. Flere linjer fylles derfor allerede i løpet av våren.

Flere av linjene holder på å fylles opp og da kan det være lurt å sende en søknad allerede nå

2. Var 1. februar en søknadsfrist?

Nei, folkehøgskolene har ikke søknadsfrist, men opptaket startet 1. februar. Alle som hadde søkt før 1. februar kom med i folkehøgskolenes første opptak. Det betyr at folkehøgskolene vurderte alle søknader som kom inn før den datoen opp mot hverandre og sendte ut tilbud etter 1. februar.

1. februar er altså ingen søknadsfrist selv om det i praksis kan være det for enkelte linjer.

Les også:

Hva er folkehøgskole?

3. Hva gjør folkehøgskolene etter 1. februar?

Etter 1. februar tar folkehøgskolene opp elever etter når de har sendt søknaden. Dette gjør de helt til linjen er full.

Det betyr at en som søker i februar eller mars har større sjanse for å få plass enn en som søker i juli.

Finn alle linjene på folkehøgskolene her

4. Hva gjør jeg om linjen jeg vil gå på er full?

Det er heldigvis alltid plass på andre linjer og andre skoler. Sjekk folkehogskole.no for å se alle mulighetene. Tenk gjerne litt bredt. Kanskje året på folkehøgskole er året der du opplever en helt annen del av Norge? Kanskje du skal prøve deg på en linje som er helt ny for deg?

Er linjen du vil gå på full? Da kan du enten velge en annen linje på samme skole eller du kan finne en linje som ligner på en annen skole. Eller kanskje du skal tenke utenfor boksen og gjøre noe helt annet? Folkehøgskole er året der du kan prøve deg på noe helt nytt.

5. Hva betyr det når det står «kontakt skolen»?

I de fleste tilfeller betyr det at linjen er full, men at skolen kan vurdere å ta opp en enkelt elev eller to dersom eleven er ekstra motivert. Det kan også bety at skolen vurderer å gjøre endringer med linjen som de ønsker å prate med deg om før du søker.

Uansett kan det være lurt å ringe eller sende epost til en skole dersom det står «kontakt skolen» på en linje du er interessert i.

Bilde av tre linjer der to er markert med kontakt skolen og en med fullt
Hvis skolen har markert linjen med "Kontakt skolen" så kan det være lurt å ta en telefon eller å sende en e-post

6. Må jeg takke ja til plassen dersom jeg søker på en linje jeg er usikker på?

Nei, du er ikke bundet til å takke ja til linjer du har søkt på. Du kan derfor godt søke om plass på mer enn en linje.

Dersom skolen tilbyr deg plass på en linje så får du gjerne en frist til å takke ja til plassen. Når du har bestemt deg for å takke ja til en plass så betaler du inn et gebyr på rundt 2500 kroner. Da er plassen din og du kan glede deg til å begynne på folkehøgskole til høsten.

Dersom du ønsker å takke nei til tilbud om plass, så sier du bare fra til skolen slik at de kan tilby plassen til en annen søker.

Les også:

Folkehøgskolelever får kraftig økning i studiestøtte neste skoleår

7. Linjen har få ledige plasser. Hva betyr det?

Om det står at en linje har få ledige plasser så betyr det at det er maks tre ledige plasser igjen på linjen. Disse plassene kan forsvinne fort så det lønner seg å søke umiddelbart om du skulle være interessert i en linje med få ledige plasser.

Du bør søke ekstra fort om du ser en linje med merket "få ledige plasser"

8. Linjen jeg ønsker å gå på har venteliste. Hvor stor er sjansen for å få plass?

Dette er helt individuelt fra skole til skole. Det du likevel kan tenke på er at linjen du ønsker å gå på er full akkurat nå. Din eneste sjanse til å få plass på linjen er om andre trekker seg. Det kan derfor være lurt å vurdere å søke på andre linjer på skolen, eller på andre skoler, for å være sikker på at du får gå på folkehøgskole til høsten.

Når det er venteliste på en linje så kan du kun få plass om andre trekker seg fra linjen

9. Jeg vet ikke før til sommer om jeg kan gå på folkehøgskole. Er det for sent da?

Det er aldri for sent å få plass på en folkehøgskole, men det kan være for sent å få plass på drømmelinjen. Folkehøgskolene har ikke søknadsfrist, men tar opp elever helt fram til skolestart eller til linjen er full. De siste årene har flere linjer blitt fylt opp tidlig, men det vil alltid være plass på mange linjer selv om du søker veldig sent.

Folkehøgskolene er klar over at mange ungdommer må vente på svar om førstegangstjeneste eller kanskje det er andre ting du må avklare først. Hvis du er usikker så går det an å ta kontakt med folkehøgskolen du har lyst til å gå på og si fra hva du venter på eller hva du er usikker på. Kanskje du kan finne en god løsning sammen med skolen?

10. Hva ser skolene etter når jeg søker?

Opptakskriteriene er litt ulike fra skole til skole, men det viktigste alle skolene ser etter er motivasjonen din for å søke. Skriv et par linjer om hvorfor du har lyst til å gå på akkurat den linjen og den skolen. Det trenger ikke å være hele din livshistorie og det trenger ikke være perfekt skrevet. Skolen er mest interessert i hva som motiverte deg til å søke.

Send en søknad i dag

Sjekk ut alle mulighetene og finn din linje. Det finnes en linje for alle interesser.

Se alle linjene