For tiende gang har folkehøgskolene Norges mest fornøyde elever

Verdifullt nettverk, høy kompetanse blant lærere og verdi for pengene på studieturer scorer høyt.

– Snitteleven ved norske folkehøgskoler er svært fornøyd, sier Fredrik Høst, daglig Leder i EPSI Norge.

For tiende år på rad har analysebyrået EPSI målt hvor tilfredse studenter og folkehøgskoleelever er. Siden målingen startet i 2013, har folkehøgskoleelevene tronet øverst som landets aller mest fornøyde elever.

På en skala opp til 100 får høgskoler og universitet får en poengsum på 64,4, havner folkehøgskolene på 74,3.

– Kompetente og dedikerte lærere i kombinasjon med godt sosialt miljø bidrar til at mange elever sitter igjen med et minne for livet, sier Høst.

Flere ungdommer ser på en mobil.
Folkehøgskolene har igjen Norges mest fornøyde elever. Foto: Torkild Groven

Verdifullt nettverk

– Nettverket fra folkehøgskolen var avgjørende for at vi nå kan drive bedrift, sier Abdi Ibrahim.

De tre kompisene Abdi Ibrahim, Oskar Johansen og William Stafv, gikk alle på Film-linja på Danvik folkehøgskole. Produksjonsselskapet de nå driver heter WOAH Media.

Undersøkelsen viser at 78 prosent av fjorårets folkehøgskoleelever, mener folkehøgskolen har gitt dem et verdifullt nettverk.

– Nettverk er viktig både til senere studieliv- og arbeidsliv. Mange mener nettverket er blant det viktigste de sitter igjen med fra folkehøgskolen, sier Julie Byberg Bø, informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene.

Julie Byberg Bø, informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene, mener et folkehøgskoleår er en investering i seg selv.

De ansatte på folkehøgskolene får gode tilbakemeldinger, og 72 prosent av elevene mener de bidro til deres personlige utvikling. Mer enn åtte av ti vil anbefale folkehøgskole videre.

I tillegg scorer verdi for pengene på studieturer høyt.

– Et folkehøgskoleår er en investering i seg selv. Mange ungdommer får tilbake læringsgleden og motivasjonen etter et år på folkehøgskole, sier Byberg Bø.

Nå kan du søke folkehøgskole

Folkehøgskolene har åpnet for søknader. Søk før 1. februar.

Utforsk linjene