Karen (19) sa nei til medisinstudiet for å starte på folkehøgskole

Karen Solstad Olsen ble overbevist om å starte på folkehøgskole av storesøstera si. Foto: Privat

Karen Solstad Olsen er glad i realfag, men det kommende året vil hun heller bruke på kunst.

– Jeg søkte egentlig medisin for å sjekke om jeg kom inn. Jeg vil bruke folkehøgskoleåret på å finne ut hva jeg vil studere videre, sier Karen Solstad Olsen.

Til høsten skal Karen starte på linja Tegning, maling og kunst på Sandefjord folkehøgskole.

– Jeg både gleder meg og er spent på folkehøgskoleåret, sier hun.

Sandefjord folkehøyskole

Sted: Sandefjord
Elevplasser: 110
Linjer: 7
Undervisning pr. uke: 30-34 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Karen er glad i både kunst og realfag. Foto: Privat

Les også:

- Altfor mange starter rett på studier etter videregående. Flere hadde trengt en pause

Interessert i musikk og kunst

Karen kommer opprinnelig fra Høylandet i Trøndelag og er akkurat ferdig med studiespesialisering på videregående.

– Jeg er interessert i både musikk og kunst, sier hun.

På videregående brukte Karen mye av fritida si på realfag, som hun også synes er morsomt å drive med.

– Både det kreative og det tekniske appellerer til meg, sier hun.

Karen håper å bruke folkehøgskoleåret på å finne ut hva hun vil studere. Foto: Privat

Avbrekk før studier

Mesteparten av tredjeklasse på videregående var Karen bestemt på at hun skulle gå folkehøgskole det neste året. Likevel søkte hun også høyere utdanning.

– Som sagt hadde jeg ikke planer om å gå videre på studier rett etter jeg var ferdig. Jeg jobbet ganske hardt på videregående. Så ville jeg sjekke om jeg kom inn på medisin, for da har man god sjans for å komme inn på de fleste andre studier også, sier hun.

Karens søster gikk på folkehøgskole for tre år siden.

– Hun og veldig mange andre snakket veldig positivt om det. Det virker som et fint lite avbrekk før man starter på studier.

Les også:

Professor: – Ta deg tid til å utforske før du tar store avgjørelser om utdanning og karriere

Søker studier igjen neste år

Karen sto mellom musikk på Toneheim eller kunst på Sandefjord da hun skulle velge folkehøgskole. Valget falt til slutt på sistnevnte.

– Jeg er veldig spent på å starte, men vet ikke helt hva jeg skal forvente. Jeg er spent på hvem jeg skal bo med og å få romkamerat, sier hun.

Hun planlegger å søke høyere utdanning igjen neste år – men da står det mellom noe teknisk eller arkitektur. Karen håper folkehøgskolen kan gjøre henne mer trygg på studievalget sitt.

– Jeg har ikke tenkt å søke medisin igjen neste år, sier hun.

Finn din folkehøgskole

Se oversikt over alle linjer på alle norske folkehøgskoler

Finn din folkehøgskole