- Folkehøgskoleåret forberedte meg veldig for videre studier

Mathias er student på TV-skolen på Lillehammer, og mener året på folkehøgskolen hjalp han godt på veien dit. Han trekker fram samholdet på skolen og de ansatte som noe det aller beste.

– Det var egentlig nokså tilfeldig at jeg valgte folkehøgskole i utgangspunktet. Jeg kom ikke inn på de studiene jeg søkte, og visste ikke helt hva jeg skulle gjøre, forteller Mathias Moen fra Holmsbu i Asker.

Han kjente til en folkehøgskolelærer som bodde i nærområdet, og flere rundt han tipset om å søke folkehøgskole.

– Jeg hadde hørt mye positivt om folkehøgskole tidligere, og spesielt en tante snakket varmt om det og trodde det ville passe meg godt, fortsetter han.

Det var studier innen film og TV han allerede hadde søkt, og derfor ble det også dette han lette etter på folkehogskole.no. Valget falt på filmlinja ved Follo folkehøgskole i Vestby.

Jeg bestemte meg for at det kunne være en fin måte å teste ut om dette var noe jeg ville fortsette med senere.

Mathias og medelev med filmkamera på en strand. Vannet i bakgrunnen
Mathias synes tida på folkehøgskolen var en fin intro til film og TV-yrket. Det gjorde han også trygg på studieveien videre.

Dyktige ansatte

Noe av det første Mathias la merke til på folkehøgskolen var de ansatte. De var både faglig dyktige og imøtekommende.

– Lærerne på skolen var veldig inspirerende, og lærte oss mye. Også de som ikke hørte til min linje. Mange av dem holder på med ulike prosjekter utenom skolen, på sitt fagfelt. Jeg har stor respekt for alt det de får til!

Mye av det fikk han også kjenne på underveis på filmlinja.

Vi fikk utrolig mye ulik input gjennom året. Både av egen lærer og av ulike gjestelærere. Jeg føler jeg fikk en god intro til film og TV-yrket, forteller han.

En av gjestelærerne ble også en inspirasjon for veien videre. Hun hadde selv gått på TV-skolen på Lillehammer, og snakket varmt om utdanningen der.

– Det gjorde at også jeg fikk lyst til å søke skolen. Det virket som om utdanningen passet perfekt for det jeg kunne tenke meg videre.

Det var aldri en kjedelig dag på folkehøgskolen. Mathias trivdes godt i et miljø med mange kreative elever.

Les også:

10 grunner til å velge folkehøgskole før studier

Hjelp med søknad

Av filmlæreren sin fikk Mathias god hjelp til å skrive søknad til bachelorstudiet i TV-teknikk. Han mener det var til god hjelp for hele intervjuprosessen.

Follo Folkehøgskole

Sted: Follo
Elevplasser: 105
Linjer: 8
Undervisning pr. uke: 24 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Jeg er helt sikker på at det hjalp meg til å komme inn på studiet!

– Det var fint å bli pushet litt av en som kjente meg. Han hjalp meg med å få med det viktigste i selve søknaden, og det var nyttig å snakke med han i forkant av intervjuet mitt på TV-skolen.

Tida på folkehøgskolen gjorde han tryggere på at valg av studieretning var riktig.

– Jeg har alltid vært interessert i film, men før folkehøgskolen var jeg nok litt usikker på om det var noe jeg kunne tenke meg å jobbe med. Da var det veldig fint å få en smakebit på Follo! Nå er jeg sikker på at det er dette jeg vil fortsette med, sier Mathias.

klassebilde, filmklassen på Follo, oppstilt ved et tre
Mathias mener folkehøgskoleåret har gjort det enklere å bli kjent med nye folk. Det kommer godt med i studiehverdagen i en ny by.

Les også:

Nå kan du søke folkehøgskole!

Unikt samhold

Selv om det faglige utbyttet av folkehøgskolen var viktig, setter Mathias enda større pris på menneskene, kulturen og samholdet han opplevde.

– Det var virkelig ingen kjedelig dag på folkehøgskolen! Jeg møtte så mange hyggelige folk, og det samholdet vi skapte gjennom både fag og sosiale ting var veldig spesielt.

For meg var det utrolig positivt å møte så mange kreative mennesker på et sted. Vi samarbeidet mye på tvers av linjene på skolen. Det var utrolig fint!

to bord fulle av engangskopper fylt med potetgull og smågodt,
Det var bestandig noe som skjedde på folkehøgskolen. Mathias likte godt alt det sosiale på kveldene.

Kontrasten til hybellivet på Lillehammer er også ganske stor. På folkehøgskolen var det hele tiden noe som skjedde.

– Jeg lærte også mye om meg selv. Folkehøgskolen har gjort det enklere å bli kjent med nye folk, og gjort meg mindre redd for å snakke til folk jeg ikke kjenner. Det er veldig nyttig på nytt studiested.

– Folkehøgskolen forberedte meg veldig for studier, på flere måter. Jeg er utrolig glad for valget jeg tok med å begynne på Follo!

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Her kan du lese mer om 84 folkehøgskoler og over 900 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole