- Rådgiver anbefalte meg folkehøgskole. Det er jeg veldig glad for nå!

Khalid hadde lenge vært skeptisk til folkehøgskole, men en varm anbefaling fra rådgiveren på videregående gjorde at han snudde. Han var skolelei, og trengte et nytt miljø. Nå stortrives han!

– Jeg var veldig usikker på hva jeg skulle gjøre videre etter videregående. Det var så mange alternativer å velge blant, sier Khalid Mahmoud fra Risør.

– Samtidig var jeg veldig skolelei, og hadde lyst til å finne meg et nytt miljø og nye venner.

I andreklasse fikk de en ny rådgiver på Risør videregående. Khalid fikk raskt god kontakt med henne, og følte han ble tatt på alvor i samtalene de hadde.

– Jeg opplevde at jeg ble tatt seriøst, og at hun brydde seg om meg. Hun kom med ærlige råd, og det satte jeg stor pris på, sier han.

Khalid Mohamed, portrett, ballonger

Khalid var usikker på hva han ville gjøre etter videregående. Rådgiver anbefalte han folkehøgskole. Først var han skeptisk, men i dag stortrives han i Oslo.

Les også: Rådgiver: – Har aldri møtt noen som angrer på å ha valgt folkehøgskole

– Du bør velge folkehøgskole

En av anbefalingene til rådgiver Kirsten var folkehøgskole. Khalid var skeptisk.

– Jeg har alltid tenkt på folkehøgskole som bortkastet, og ikke noe som passet meg, sier han.

Likevel rådet hun han til å sjekke det ut nærmere.

– Vi fikk god kontakt, og snakket sammen flere ganger. Hun fortalte meg om sitt eget år på folkehøgskole, og at hun fremdeles møtte en gjeng derfra på årlig jentetur. Det påvirket meg nok litt, forteller han.

– Samtidig sa hun at hun trodde jeg kom til å hoppe av hvis jeg startet rett på studier. Ikke fordi hun ikke trodde jeg klarte det, men fordi hun så at jeg var så sliten.

Etter å ha lest mer på folkehogskole.no, var det flere linjer og skoler som fristet Khalid. Han ville på en stor skole, hvor det var en god blanding i type linjer.

Se alle de 84 folkehøgskolene med over 700 linjer

– Jeg landet til slutt på Rønningen folkehøgskole i Oslo. Med 180 elever og mange forskjellige linjer så det ut som en god miks, sier Khalid.

ribbevegg, Khalid, gym, Rønningen folkehøgskole

Khalid stortrives på folkehøgskolen, og er takknemlig for tipset fra rådgiver Kirsten.

Les mer om Rønningen folkehøgskole

– Ikke angret et sekund

Etter et halvt år på linja Idrett og Ball, stortrives Khalid i Oslo. Han kan ikke få fullrost anbefalingen han fikk fra rådgiveren.

– Jeg kunne faktisk ikke hatt det bedre! Både folkehøgskolen og miljøet er helt topp. Jeg har ikke angret et sekund på at jeg startet her, forteller han.

Linja han har valgt er aktiv, men likevel ikke toppidrett. Det er en god miks mellom aktiviteter og «chill», synes han.

– Jeg har også blitt veldig glad i læreren vår. Han gjør en strålende jobb, sammen med resten av de ansatte her. Vi blir virkelig sett.

Blandingen av elever på skolen er også akkurat som han så for seg.

– Det er masse forskjellige mennesker her! Du finner både stille, engasjerte, utadvendte og aktive elever på skolen. Det er utrolig godt. Uansett hvordan du selv er, finner du noen du trives sammen med, sier han.

Selv med 180 medelever på skolen, gikk det fort å bli kjent. I løpet av de første tre ukene visste Khalid hvem alle var.

– Alle vil bli kjent når de begynner på folkehøgskolen, og mange kom hit med ganske likt utgangspunkt som meg. Vi så etter et nytt miljø og nye venner. Da vil man bli kjent, smiler han.

gruppebilde, idrett, Khalid, Rønningen folkehøgskole

Så langt har folkehøgskoleåret vært helt topp. Khalid liker både aktivitetene på linja, og det sosiale på skolen.

Merker lite til koronasituasjonen

På folkehøgskolen har Khalid merket lite til koronasituasjonen. Alle elevene gikk i selvpålagt karantene før skolestart, og i høst har hverdagen vært så godt som normal.

– Vi hadde litt strenge regler de først to ukene, deretter har det blitt åpnet mer opp når man visste at det ikke var smitte på skolen, sier han.

Les også: – Vi er kjempeheldige! Koronasituasjonen er i seg selv et argument for å velge folkehøgskole

– Hvis jeg skal sammenligne med den digitale undervisningen jeg vet mange venner har andre steder, har vi det helt fantastisk! Vi har muligheten til å være sosiale med hele skolen. Det er ganske unikt.

Hva som har vært det beste så langt på folkehøgskolen, er vanskelig å svare på. Det er litt for mye å velge i.

– Her skjer det noe nesten hele tiden, og det er veldig mye å finne på. Alt har vært helt supert! Skal jeg likevel velg én ting som det beste, tror jeg det må bli fellesskapet og folka her. Både elever og ansatte.