Opptaket til folkehøgskolene er i gang!

Nå har folkehøgskolene begynt å ta opp elever til neste skoleår. Her er det rektor Signe Strøm, inspektør Magne Ekker og kontorleder Kari Birkeland ved Nansenskolen som gjør klar tilbud om plass på skolen til heldige søkere.

I disse dager er det mange ungdommer som venter i spenning ved postkassen eller mobiltelefonen. Folkehøgskolene har nemlig startet opptaket av elever til neste skoleår. Spenningen er stor for om alle får plass. En del linjer har fått inn flere søknader enn det er plass til på linjen. Det er grunnen til at vi anbefaler at du søker på mer enn en linje.

Vi krysser fingrer for at alle får tilbud om plass på minst en linje. Dersom du ikke får plass på linjen du har søkt på så er det ikke for sent å søke på en annen linje.

På Trøndertun folkehøgskole var det en hel gjeng som jobbet på spreng med å få svarene klar til dem som får tilbud om plass.

Jo tidligere du søker, jo flere linjer kan du velge mellom

Folkehøgskolene har ikke søknadsfrist. De tar opp elever etter førstemann-til-mølla prinsippet. Jo tidligere du søker, jo flere linjer kan du velge mellom.

Folkehøgskolene startet opptaket 15. november. Det betyr at det fortsatt er mye å velge blant om du sender en søknad tidlig.

Bømlo folkehøgskule er travelt opptatt med å sende ut tilbud til søkerne.

De 86 folkehøgskolene har nesten 1000 ulike linjer å velge mellom. Det er derfor noe for enhver smak.

Her får du noen tips til hvordan du finner en linje og skole som passer for deg:

Folkehøgskoler over hele landet

Det er folkehøgskoler over hele landet – og også en i Sverige. Kanskje neste år er året der du får sett en helt annen landsdel enn den du bor i? Eller kanskje du helst vil gå på naboskolen? Uansett så vil du bo på skolen så du slipper å tenke på å finne deg hybel.

Du kan velge mellom 34 kristne folkehøgskoler og 52 frilynte folkehøgskoler. Noen folkehøgskoler har helt ned i 35 elever mens andre har nærmere 200 elever. Noen har mange ulike typer linjer mens andre folkehøgskoler har spesialisert seg på teater, friluftsliv, musikk, reiseliv eller idrett.

Er du nysgjerrig på hvordan det er å gå på folkehøgskole? Sjekk ut denne filmen der fire folkehøgskoleelever viser fram en dag på skolen deres:

Du får studiestøtte til et år på folkehøgskole

Det koster penger å gå på folkehøgskole. Du betaler nemlig for hybelen, maten, studieturen og materiell du bruker på skolen. Prisen varierer fra linje til linje. Sjekk linjen du er interessert i for å finne prisen.

Uansett hvilken folkehøgskole eller hvilken linje du velger så kan du søke om støtte fra Lånekassen. I år får elevene ved norske folkehøgskoler 114.870 kroner i støtte for et år. 40 prosent blir gjort om til stipend når de har fullført skoleåret uten for mye fravær. Det betyr at disse pengene ikke skal betales tilbake.

Støtten vil øke til neste skoleår. Sjekk Lånekassen for nærmere informasjon.

Søk nå – få svar fort

Om du søker folkehøgskole nå så vil du, i de fleste tilfeller, få svar fort. På mange skoler vil du kunne få svar i løpet av noen få dager. På andre skoler kan det ta noen uker før du får svar. Disse skolene har nemlig allerede sendt ut tilbud til mange søkere. Skolene venter på svar fra søkerne før de vet om det er ledige plasser igjen.

Er navnet ditt på ett av brevene som Arnt Ole Grimstad, rektor ved Sunnmøre folkehøgskule, sender ut?

Hvis du får tilbud om plass på en folkehøgskole så vil du vanligvis få rundt 10 dagers betenkningstid før du må bestemme deg for om du vil takke ja. Hvis du ønsker å takke ja til plassen så må du betale inn et administrasjonsgebyr på rundt 2500 kroner.

Da er plassen din og du kan lene deg tilbake og vite at du skal begynne på folkehøgskole i august.

Dersom du velger å takke nei til plassen så vil folkehøgskolen sette pris på at du gjør dette fort. Da kan de nemlig tilby plassen til andre som er på venteliste.

Enkelt søknadsskjema

Det er enkelt å søke på folkehøgskole. Du må velge hvilken linje og hvilken skole du vil gå på. Når du har valgt din folkehøgskole så klikker du på «send søknad» og fyller ut søknadsskjemaet.

Finn din linje på folkehøgskole

Sjekk gjerne denne filmen for å se hvordan du søker:

Finn din linje

Folkehøgskolene har linjer for en hver smak. Søk i dag for best sjanse på plass!

Søk her!