- Året på folkehøgskolen hjalp meg inn på videre studier

Harald Martin takker året på folkehøgskolen for å ha kommet inn på studiet ved Kunsthøgskolen i Oslo. Foto: Sander Netland Bergum

Harald Martin var én av tolv som kom inn på studiet i grafisk design og illustrasjon ved Kunsthøgskolen i Oslo i høst. Et år på folkehøgskole i forkant var veldig nyttig.

– Jeg søkte egentlig samme studie rett etter videregående, men kom ikke inn. Nå ser jeg jo på oppgaven jeg sendte inn da at jeg rett og slett ikke hadde peiling, smiler Harald Martin Orvin Wroldsen fra Tvedestrand.

I stedet valgte han et år på folkehøgskole.

Jeg ville studere noe kreativt, og da jeg ikke kom inn på Kunsthøgskolen tenkte jeg at folkehøgskole var et godt alternativ. Jeg ville gjøre noe ordentlig, ikke bare ha et friår.

Linja grafisk designSkjeberg folkehøyskole fristet.

– Det hørtes ut som mye av det jeg ville studere, og jeg syntes det virket smart å teste det ut på en folkehøgskole. Kanskje ville det også gjøre meg sikrere på videre studier.

Les også:

- Tror du er bedre rusta for studier etter folkehøgskole

Stor faglig bredde

Noe av det Harald Martin likte aller best med linja var bredden i det de lærte. Her var både analoge og digitale metoder.

– Vi fikk teste veldig mye forskjellig! Alt fra grafisk design til gatekunst. Det er et veldig bredt felt, forteller han.

– Noe av det vi prøvde, som for eksempel silketrykk, er ting det er vanskelig å få mulighet til andre steder.

Harald Martin med mange spraybokser, lager bilde
Den store variasjonen i uttrykk var noe av det Harald Martin likte aller best på folkehøgskolen. Han lærte mye nytt som han har fått bruk for senere.

Selv liker han aller best å jobbe kreativt på pc, men syntes det var fint å bli utfordret også på andre flater.

– Jeg har alltid likt kreative oppgaver, selv om jeg kanskje ikke har brukt så mye tid på det tidligere. På videregående gikk jeg studiespesialisering, men senere har jeg skjønt at jeg like mye tegnet som jeg tok notater i timene, sier han.

På folkehøgskolen fikk han både teste ut og utvikle sine kreative sider.

Skjeberg Folkehøyskole

Sted: Sarpsborg, solbyen i hjertet av Østfold
Elevplasser: 90
Linjer: 13
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Jeg likte også veldig godt at vi hadde det så fritt på skolen. Det var behagelig med et år uten karakterer og eksamen.

Les også:

- Det er lett å velge feil studier. For meg ble folkehøgskoleåret avgjørende

Nyttig kunnskap

Folkehøgskoleåret gjorde Harald Martin enda sikrere på at han ville jobbe med noe kreativt. Han vurderte både arkitektur og grafisk design. For å lande endelig studieretning valgte han å ta et år ved Designinstituttet.

– På samme måte som folkehøgskolen var det et år hvor vi jobbet med veldig mange forskjellige teknikker. Både ting jeg hadde vært borti på folkehøgskolen, og noe nytt, forklarer han.

Deretter ventet ny opptaksprøve til Kunsthøgskolen i Oslo.

– Denne gangen kom jeg gjennom begge rundene med opptaksprøver, og fikk tilbud om plass på bachelorstudiet i grafisk design og illustrasjon. Det var utrolig gøy! Nå vet jeg at det er dette jeg vil jobbe med.

Han er sikker på at året på Skjeberg hjalp han til å levere en bedre søknad.

Utkledd til Halloween. Harald Martin er sumobryter, står mellom to elever i banan-kostymer
Folkehøgskoleåret var også veldig sosialt, og han syntes det var lett å bli kjent med folk. Her har de laget kostymer til Halloween.

Jeg er veldig fornøyd med folkehøgskoleåret mitt! Vi lærte mye nyttig, som jeg har fått god bruk for videre.

– Da jeg startet på Skjeberg håpet jeg å få teste ut faget ordentlig. Det fikk jeg så absolutt, og det gjorde meg sikrere på veien videre.

Nysgjerrig på folkehøgskole?

Nå er det mulig å søke folkehøgskole for neste år! Her kan du lese mer om 86 folkehøgskoler og over 800 ulike linjer.

Finn din folkehøgskole