Til hovedinnhold

Andreårselever med egen spillbedrift

På Sunnhordland folkehøgskule kan tidligere elever søke om å få starte egen studentbedrift. I år har de hatt fire ivrige spillutviklere, som har fått mye nyttig bransjeerfaring.

– Vi startet med denne ordningen for fem år siden, etter et initiativ fra noen elever, forteller rektor Mona Økland.

Skolen så på studentbedriften som en mulighet til både å jobbe frem dyktige spillutviklere, og til å gjøre eget linjetilbud mer kjent.

– Dette er en god ordning for de som virkelig vil utvikle seg, og det er en mulighet for oss som skole å gi unge med en idé en sjanse til å realisere den, legger hun til.

For å komme gjennom nåløyet og bli godkjent som studentbedrift, må du sammen med noen medelever levere søknad på både idé og prosjektbeskrivelse. En av gruppene velges ut av skolen, og blir andreårselever. De har oppgaver i skolemiljøet, men får eget kontor og mye tid til å jobbe videre med prosjektet.

– Intervjuet på skolen var litt som å snakke med en utgiver. Vi måtte legge frem en pitch på både spillet, ideen bak og hvordan vi ville jobbe, sier Dennis Foose (23) fra Stavanger.

spillutvikling folkehøgskole sunnhordland folkehøgskule

På et eget kontor på Sunnhordland folkehøgskule jobber tre ivrige utviklere med et nytt spill.

Les mer om Sunnhordland folkehøgskule

Lærer av egne feil

Han er tidligere elev på linja spilldesign. Sammen med tre medelever jobbet han med en prosjektoppgave på slutten av skoleåret, og det var denne de brukte i søknaden sin – som vant. Tanken var å bruke mer tid på å videreutvikle spillet de var i gang med. Slik gikk det imidlertid ikke.

– Vi la frem spillet under SpillVest, en samling for flere spillstudenter i Hordaland. I presentasjonen der fant vi flere svakheter i det vi hadde laget. Her var det mye som ikke funket, sier Markus Pedersen (20) fra Oslo.

Dermed startet de høsten helt på scratch, med en ny idé.

– Vi har lært mye av det som ikke funket, og tror egentlig det gjør spillet vårt bedre denne gangen, sier Embla Flatlandsmo (20) fra Porsgrunn.

– Det viktigste jeg tok ut av det er rett og slett at den smarte og enkle løsningen ofte er bedre enn alle de kompliserte, sier Dennis.

grafikk spill spillutvikling

Det er mye arbeid som ligger bak utviklingen av et spill. Det grafiske arbeidet står Embla for.

Se alle linjetilbud med data, esport og spillutvikling på folkehøgskole

Ny idé

Dermed var de i gang med nytt prosjekt. Spillet Voidbound  handler om en person som bærer på en tung kiste. Han bruker kista til å komme seg rundt og løse egne problemer. Underveis dukker det også opp flere magiske krefter. Ideen bak er at man skal lære seg å leve med egen bagasje, og hovedfokuset handler om en god spillopplevelse. Ulike oppgaver er lagt inn for at man både skal bli utfordret og måtte tenke.

– Vi hadde en knapp måned på oss til å utforme et rammeverk for spillet, som vi skulle jobbe videre ut fra. Deretter har det gått slag i slag, sier Dennis.

I november viste de frem sine første skisser på en egen stand under SpillExpo på Lillestrøm. Deltagere kunne teste spillet, og gruppa fikk mulighet til å se det i bruk og stille spørsmål.

– Dette var en fantastisk mulighet til å få direkte tilbakemeldinger fra en viktig målgruppe, sier Embla.

– I ettertid har det hjulpet oss å spisse konseptet, ta bort elementer og gjøre alt tydeligere, forklarer Dennis.

– Vi fikk den bekreftelsen vi trengte på at ideen vår er god nok, og at dette er noe å satse videre på. Det gjorde at ukene i forveien med lange økter foran skjermen var verdt det, sier Markus.

grafikk grafiske tegninger folkehøgskole Sunnhordland folkehøgskule

Hver gang Embla lager ny grafikk og animasjoner, må de andre programmere dem inn i spillet.

Les også: Esport – en blanding av fotball og sjakk

 

Vant pris under The Gathering

Neste store milepæl var The Gathering i Vikingskipet på Hamar. Bedriften var påmeldt i konkurransen for spillutvikling – og vant. Trofeet har siden prydet kontoret på folkehøgskolen.

– I spillutviklingskonkurransen var det stemmer fra publikum og dommere vektet med 50 prosent hver. Det var utrolig kult å vinne, sier Dennis.

– Nok en gang gir det oss tro på at vi jobber med noe bra, legger Markus til.

Stolte prisvinnere kunne ta med sjekk og trofé hjem til Sunnhordland folkehøgskule. Foto: The Gathering

– Dette er tredje år på rad at studentbedriften vår vinner pris under The Gathering, og flere av bedriftene har senere lansert egne spill. Vi merker stadig oftere at når noen i bransjen snakker om utdanning blir også Sunnhordland folkehøgskule nevnt, sier rektor Mona Økland.

Sunnhordland startet de linja spilldesign i 2010, og var den første folkehøgskolen med dette tilbudet. Senere har flere skoler startet lignende linjer, og på Sunnhordland har de i tillegg utviklet linja Game Art & Design.

pris The Gathering trofé folkehøgskole

Det gjeve trofeet fra The Gathering pryder kontoret på folkehøgskolen.

Les også: Thrillerserien Halsnøy nominert til tre internasjonale priser

Mye læring

– Vi har lært utrolig mye om samarbeid dette året. Helt fra starten av har vi vært nøye på å inngå kompromiss, slik at alle føler at det er deres prosjekt, sier Embla.

– Noe av det kuleste må være å møte tre andre som har like stor lidenskap for spill som meg, smiler Dennis.

Da han startet på Sunnhordland folkehøgskole hadde han ingen kjennskap til verken programmering eller spillutvikling. Det samme gjaldt Markus.

– Da jeg kom til folkehøgskolen kunne jeg ingenting om programmering. Jeg har lært utrolig mye, og videreutviklet det enda mer gjennom arbeidet i studentbedriften. Nå holder vi alle et godt nivå, sier Markus.

folkehøgskole spillutvikling Sunnhordland folkehøgskule

– Da jeg kom til folkehøgskolen kunne jeg ingenting om programmering. Jeg har lært utrolig mye, og videreutviklet det enda mer gjennom arbeidet i studentbedriften, sier Markus.

– Det er utrolig hvor mye vi har lært av hverandre, legger Dennis til.

Hver gang Embla lager nye animasjoner, må de andre programmere dem inn i spillet. Koblingene blir mer og mer avanserte. Det er for eksempel viktig at spillfigurene beveger seg i samme retning som tastene man trykker på.

– Planen min etter videregående har alltid vært å studere realfag på NTNU. Samtidig er jeg veldig glad i å tegne, og har gjort det mye på fritida. Jeg skjønte at jeg neppe får sjansen igjen til å eksperimentere og utvikle meg selv, uten karakterer, og derfor valgte jeg folkehøgskole. At alle linjene på skolen var kreative likte jeg spesielt godt, sier Embla, som sier hun har lært mye både gjennom året på linja Game Art  Design og i studentbedriften.

Les også: Hodejeger: – Samarbeid stadig viktigere

Veien mot lansering

Gruppemedlem nummer fire, Henry, befinner seg i USA. Han fikk ikke forlenget visum til å være i Norge ut skoleår nummer to, men deltar videre i arbeidet hjemmefra. Det ble også starten på at gruppa må belage seg på å jobbe fra ulike steder fremover.

– Vi skal sørge for at prosjektet fortsetter selv om vi sitter hver for oss fremover, sier Dennis, og forklarer at de bruker samarbeidsverktøy som gjør det mulig å sende hverandre filer og synkronisere det de jobber med hver for seg.

– Jeg tror det er ganske vanlig i små bedrifter at man sitter hvert sitt sted og jobber, fortsetter Markus.

spillutvikling folkehøgskole Sunnhordland folkehøgskule

Veien frem mot lansering blir spennende, spesielt siden gruppas medlemmer nå skal bo på forskjellige steder.

Både samarbeidsverktøyet og spillmotoren de bruker er bransjestandarder, og elevene mener årene på folkehøgskolen har forberedt dem på arbeidslivet. I samarbeid med Ungt Entreprenørskap har de fått innsikt i det å starte opp egen bedrift, og på folkehøgskolen har de fått veiledning både til markedsføring og føring av regnskap.

– Nå er målet at spillet lanseres i starten av 2019. Innspurten dit blir veldig spennende, smiler Dennis.

 

122