TV, film og video på folkehøgskole

Filmproduksjon er en populær linje på folkehøgskolene. Bilde: @oskrr.joh Danvik folkehøgskole

Har du en drøm om å lage film eller TV? På folkehøgskolenes linjer innen TV, film og video lærer du det praktiske bak kamera og i produksjonen.

På folkehøgskolene lærer man ved å prøve selv og ved å teste ut. På linjene innen TV, film og video lærer du praktisk filmarbeid fra manus til ferdig produksjon.

Det er flere ulike typer linjer innen TV og filmproduksjon. Felles for alle er at du får god kompetanse på filmproduksjon samtidig med at du får et sosialt år på folkehøgskole

Person som sitter delvis med ryggen til ser på en skjerm
Siden du bor på folkehøgskolen så vil du kunne bruke skolens utstyr både tidlig og seint. Bilde: Danvik folkehøgskole

Slik er timeplanen på folkehøgskole

TV, film og video vil være faget eller linjen du søker deg inn på. Antall timer på linjen varierer fra skole til skole, men vanligvis har man linjefaget rundt 15 timer i uka. I tillegg består uka av fellesfag og valgfag. På kveldstid er det mye sosialt som skjer.

Fellesfag er timer alle elevene på skolen har sammen. Det kan være alt fra litteratur, kor, dans, fysisk aktivitet, samfunnsfag, lørdagsseminar og livssyn.

Valgfag gir deg mulighet til å fordype deg i andre fag enn linjefaget. Det varierer mellom skolene hvor mange timer valgfag du har i uken, og antall valgfag du kan velge.

Uansett hvilken skole du velger så får du et år der du utvikler deg som filmmaker, og lærer mye faglig og sosialt!

Les mer om livet på folkehøgskole

Finn din linje innen TV, film og video

Sjekk ut alle de ulike linjene som finnes innen TV, film og video

Finn din linje innen TV, film og video