Skal du søke folkehøgskole? Her er svarene på det du lurer på

Bilde: Rønningen folkehøgskole.

Skal du søke folkehøgskole? Her er svarene på 10 spørsmål som mange lurer på.

1. Har folkehøgskolene samordna opptak?

Nei, folkehøgskolene har ikke samordna opptak. Alle folkehøgskolene tar opp søkere hver for seg. Du kan derfor oppleve at du får tilbud om plass på flere folkehøgskoler dersom du velger å søke på mer enn en skole.

Det betyr også at folkehøgskolene ikke har søknadsfrist, men tar opp elever helt fram til skolestart eller til linjen er full.

Finn alle folkehøgskoler og linjer her

Tre elever smiler mot kamera.
Foto: Rim Steidu, Vefsn folkehøgskole

2. Har alle folkehøgskolene like krav til opptak?

Nei, alle folkehøgskoler har sine egne krav.

Det folkehøgskolene har til felles er at de starter opptaket 1. februar og at de tar opp elever fram til skolestart eller til linjen ikke har flere plasser.

Skolene har ulike krav til søkerne og de ser også etter ulike ting når de vurderer søknadene. Alle skolene har beskrevet opptakskravene under linjebeskrivelsene på folkehøgskolenes felles nettsider. Her er likevel noen av de viktigste:

• De fleste skoler har 18-årsgrense, men enkelte har 16-årsgrense eller de kan vurdere yngre søkere som viser ekstra motivasjon.
  • De fleste skoler ser på motivasjonen til søkeren og ber derfor om at søkeren om å fortelle litt om seg selv og hvorfor han eller hun har søkt på akkurat den linjen.
  • Det er ikke noe problem å få plass på folkehøgskole selv om man ikke har fullført videregående skole. Man kan også få plass selv om man har høyt fravær eller nedsatt ordens- og oppførselskarakter. De fleste skoler ber likevel om at du beskriver hvorfor du har høyt fravær eller nedsatt ordens- og oppførselskarakterer. Skolene ber også om at du beskriver dersom det er andre forhold skolene bør være klar over før du kommer.
  • Enkelte skoler har spesielle krav før du søker, for eksempel arbeidsprøver eller lignende. Sjekk dette før du søker.
Elever sminker seg til forestilling.
Foto: Toten folkehøgskole

3. Er det søknadsfrist til folkehøgskolene?

Nei, det er ikke søknadsfrist. 1. februar startet opptaket til folkehøgskolene, men alle folkehøgskoler tar opp elever helt fram til skolestart eller til det ikke er flere plasser igjen.

Noen planlegger å gå på folkehøgskole lenge i forveien og søker tidlig. Andre bestemmer seg veldig seint. Om man søker seint så kan det være fylt på en god del linjer, men det finnes alltid mange spennende tilbud uansett når man søker.

Les også:

Elevenes beste råd om å søke folkehøgskole

Bilde av to polaroidbilder tatt på båttur.
Foto: Fosen folkehøgskole

4. Hvor mange skoler kan jeg søke på?

Du kan søke på akkurat så mange skoler og linjer du vil. Du må skrive en egen søknad til hver enkelt skole.

Årsstudium eller folkehøgskole?

Klasse poserer foran et fyr.
Foto: Christina Edvardsen, Grenland folkehøgskole.

5. Er alle søknadsskjemaene like?

Nei, hver enkelt folkehøgskole har satt sammen sitt eget søknadsskjema slik at de får akkurat de opplysningene de trenger om søkerne før de avgjør hvem som får plass på skolen.

For eksempel vil noen folkehøgskole be om vitnemål mens andre ikke gjør det. Enkelte ber også om referansepersoner eller kontaktinformasjon til foreldrene dine eller kanskje noe helt annet.

Du finner alle søknadskjemaer under hver enkelt linje her

Elever sitter rundt et bål på kvelden.
Foto: Kristin Bøklep, Alta folkehøgskole

6. Hvor mye må jeg betale om jeg søker folkehøgskole nå?

Hvis du får tilbud om plass på en folkehøgskole så må du betale et gebyr på cirka 2500 kroner.

Skolepengene betaler du hver måned når du går på skolen. Den første innbetalingen er enten rett før eller rett etter skolen starter i august.

Husk å søke støtte fra Lånekassen. De fleste skoler har tilpasset det slik at du må betale skolepenger rett etter du får penger utbetalt fra Lånekassen hver måned.

Les mer om pris, lån og stipend her

Elever kikker ut av et vindu.
Foto: Miriam Skauen Harestad, Hedmarktoppen folkehøyskole

7. Skolen ber om vitnemål, men jeg har ikke fått vitnemålet enda. Hva skal jeg da sende inn?

Send inn det siste vitnemålet eller terminkarakterene du har. Det går helt fint med karakterene fra i forrige halvår.

Les også:

Kan man ta pause fra skole eller studier for å gå på folkehøgskole?

Elever sitter sammen på en seng.
Foto: Ålesund folkehøgskole

8. Jeg har en matallergi. Kan jeg likevel gå på folkehøgskole?

Ja, folkehøgskolene tilpasser maten til ulike matallergier. Ta likevel gjerne kontakt med skolen du vurderer å søke på for å høre hvordan de jobber med å tilpasse maten til din type allergi.

Du kan også ta kontakt med skolen dersom du har andre allergier, eller noe annet, og du vil avklare hvordan det kan kombineres med å gå på folkehøgskole.

Elev med egendesignet festdrakt.
Foto: Oslofjord folkehøgskole

Les også:

Sånn kan du kombinere folkehøgskole og Forsvaret

9. Når får jeg svar fra folkehøgskolen jeg har søkt på?

De fleste folkehøgskoler vil svare deg i løpet av svært kort tid. På noen folkehøgskoler kan du vente svar allerede i løpet av en uke eller to.

Du kan få svar på flere ulike måter. Noen skoler sender epost eller SMS mens andre sender brev i posten. Husk å sjekke om svaret kan ha havnet i spamfilteret på din epost.

Kvinner kaster papirark opp i lufta.
De første folkehøgskoler svarer fort på søknader om plass. Foto: Lundheim folkehøgskole

10. Hvor fort må jeg svare skolen dersom de tilbyr meg plass?

De fleste folkehøgskoler forventer svar fra deg i løpet av 10 dager. Hvis du synes det er vanskelig å gi skolen svar innen fristen så er det viktig å ta kontakt med skolen for å høre om du kan utsette svarfristen.

Når du har takket ja til plassen så må du betale et gebyr på rundt 2500 kroner og da er det bare å glede seg til august og et fantastisk år på folkehøgskole!

Finn din folkehøgskole

Sjekk alle mulighetene og send en søknad i dag

Finn din folkehøgskole