Ta med bil på folkehøgskole?

Foto: Folkehøgskolen Sørlandet

Flere lurer på om de skal og kan ta med seg bil på folkehøgskole. Vi har spurt tidligere elever via Instagram: Hva er deres erfaringer med bil på folkehøgskole? 🚗

Spør folkehøgskolen din

I første omgang er det lurt å spørre folkehøgskolen du skal starte på. Har de parkeringsplasser nok, er det plass til bilen din? De ulike skolene har ulik parkeringskapasitet.

Ofte kan du finne informasjon om dette på skolens nettsider. Nordvestlandet, Bjerkely, Hadeland, Nordhordland, Namdals, Vefsn og Kristiansand er blant skolene som opplyser om at de har plass til at elevene tar med bil, men det er mange flere!

Bil på folkehøgskole kan være praktisk

Flere av våre følgere på Instagram forteller at bil kan være veldig praktisk, spesielt om folkehøgskolen ligger på landet og langt unna det meste. Bil er nyttig hvis man vil finne på ting i nærområdet etter skoletid, eller trenger en tur på butikken.

Om skolen ligger mer sentralt, i nærheten av butikk og annet, er det kanskje ikke nødvendig. Kanskje er den offentlige transporten i området bra nok? Eller kanskje du ikke har så stort behov for å reise vekk fra skolen? Dette er lurt å tenke over.

Skolens taxi?

Mange forteller også at man fort blir veldig populær og «skolens taxi»:
På min skole var det bare én bil, men han ble raskt populær, svarer en tidligere elev.
– Bil er helt konge, bare ikke gjør deg selv til sjåfør. Bruk bilen kun når du selv vil, tipser en annen.

Likevel kan en bil også være et bra middel for å bli kjent med flere av medelevene dine:

Det funket fint, må regne med mange spørsmål om skyss, men fin måte å få flere venner💕

Sett grenser for bilen din

Flere tidligere elever tipser om at det fort ble dyrt med bil 💸

De med bil får en del spørsmål om å kjøre medelevene sine rundt, men bileiere kan også forvente spørsmål om lån av bilen. Derfor er det lurt å tenke over hvilke grenser du har på dette, og hva slags regler du vil sette.

Skal de betale for drivstoff? Hvor lenge får de låne bilen? Hvor langt fra skolen skal de? Hva dekker forsikringen din, om en annen skulle ødelegge noe på bilen din? Om du må ut med en stor egenandel, skal den som lånte bilen bidra med betaling? Rydding og vasking av bilen er også lurt å snakke om.

– Vi prøver å oppfordre elever med bil til å være flinke til å ta betaling, skriver Nordvestlandet Folkehøgskole på sine nettsider.

Vil du ta med deg bilen din og starte på folkehøgskole?

Kort tid til skolestart, men fortsatt noen ledige plasser!

Se ledige folkehøgskoleplasser her