– Teknologilinja ga meg ny drivkraft

Kristina har slitt med dysleksi og konsentrasjonsvansker hele livet, noe som gjorde videregående utfordrende. På teknologilinja på SKAP Kreativ Folkehøyskole fant hun ny motivasjon.

Kristina kan fortelle om flere dårlige opplevelser fra videregående:
– Eg blei innimellom gjort til latter av både lærarar og medelever fordi eg berre fekk to-ere i teorifag. Sjølv om eg jobba med skulearbeid 4-5 timer kvar dag forstod eg aldri teorien, sier Kristina.

Hun følte seg dum og mindreverdig, og utviklet etter hvert depresjon:
– Eg følte meg ubrukeleg og verdilaus i et samfunn der mange har fokus på å være best. Har du ikkje dei riktige karakterane kommer du ingen veg i livet, kjennast det som.

En drøm om å bli oppfinner

Helt siden Kristina var liten har hun hatt en stor, god og levende fantasi. Hun forteller at hun ofte fantaserte om alle de ulike ideene sine når hun hadde det vanskelig.

SKAP Kreativ Folkehøyskole

Sted: Mandal
Elevplasser: 100
Linjer: 10
Undervisning pr. uke: 24 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Eg hadde alltid en draum om å bli oppfinnar når eg vart stor, men innsåg fort at med karakterane eg hadde kom nok aldri det til å skje.

Da Kristina strøk på både norsk- og matteeksamen mistet hun alt håp og trodde at drømmen var knust 😕

Fant teknologilinja på folkehøgskole

– Ingen viste interesse for meg og at man kunne være smart på andre måtar. Eg var sint og oppgitt da eg tilfeldigvis gjekk inn på folkehogskole.no og fant ei linje med teknologiSKAP Kreativ Folkehøyskole. Da eg las at dette var ei linje for alle blei eg nysgjerrig, men tenkte at her kommer eg uansett aldri inn, ein person som meg med dysleksi og stryk i matte kan aldri jobbe med teknologi og kryssa ut sida.

To dagar seinare gjekk eg inn igjen og søkte. Eg hadde bestemt meg for å bevise at man kan være smart på andre måtar. Karakterar er berre eit tall, det talet definerer deg ikkje.

Les også:

Se alle folkehøgskolenes ledige restplasser

Nå er Kristina ferdig med to år på teknologilinja på folkehøgskole og ser tilbake på tiden der. Hun satte pris på at de ansatte på skolen så elevene på en helt annen måte, at de viste stor interesse for hva hun holdt på med. Hun møtte også mange nye venner med felles interesser, og hadde tilgang til et makerspace hver dag hele skoleåret 🤩

Roboter og smart-vernebriller

– Det kulaste eg har bygd til nå må være elektrisk skateboard og smart-vernebriller. Dei har innebygd mini-PC og kameramodul, som gjær at eg kan sjå YouTube medan eg jobbar, eller bruke brillene til ansiktsattkjenning, for å kjenne igjen folks ansikt når eg går forbi dei i gangane 👓

Dette er prosjekter hun har jobbet med utenfor linjetid, og hun har lært veldig mye. Kristina jobber med roboter og andre oppfinnelser, som du kan lese mer om på Instagramprofilen @kioff_ideas og nettsiden hennes.
– Eg deler med glede kunnskapen min til andre 🤖

Eg kom til folkehøgskolen med null sjølvtillit og knuste draumar. Med hardt arbeid og seine kveldar på tek-labben beviste eg for meg sjølv at eg er smart nok. Når ein person med elendige karakterar klarer å bygge smartbriller, robotar og elektriske skateboard føler eg at alle er smarte på kvar sin måte. Eg kommer til å lengte tilbake til alle vennane og minnene på SKAP Kreativ Folkehøyskole, som ga meg ny drivkraft og motivasjon for framtida.

Kristina trivdes så godt på SKAP Kreativ Folkehøyskole at hun ble værende et år til som stipendiat.

I løpet av skoleårene rakk hun også en skoletur til Japan 🗾

Flere teknologilinjer på folkehøgskole

Det finnes flere linjer innen teknologi og naturvitenskap på landets folkehøgskoler. Sjekk de ut her!

Gå til teknologilinjene