- I en tid hvor mye er usikkert, er et år på folkehøgskole noe av det lureste

Den beste avgjørelsen jeg har tatt, skriver William om sitt år på folkehøgskole.

Jeg føler meg veldig heldig og privilegert som har fått muligheten til å gå på folkehøgskole dette året. Det er uten tvil den beste avgjørelsen jeg noensinne har tatt!

Jeg har fått venner for livet og anledning til å være sosial med nesten 80 andre på min alder, i en tid hvor sosiale sammenkomster er svært begrenset. Samtidig har jeg fått et nettverk over hele landet. Det gjør framtiden tryggere, uansett om man skal studere, jobbe, reise eller gjøre noe helt annet.

På folkehøgskolen blir det lagt opp til livsmestring gjennom opplevelser og utfordringer i lag med andre. Du får tid til å prioritere det du har mest lyst til å drive med og tid til å finne ut hva du skal videre i livet.

Lærerne på skolen har en helt spesiell rolle i hverdagen vår, vi kommer nære dem og blir utrolig godt kjent. Man føler virkelig at de gjør alt de kan for å legge til rette for et fantastisk år, og at de bryr seg. Dette gjelder alle de ansatte på skolen, som det alltid er like hyggelig å slå av en prat med.

Jeg har fått venner for livet og anledning til å være sosial med nesten 80 andre på min alder, i en tid hvor sosiale sammenkomster er svært begrenset, skriver William.

Les også:

Guri Melby: - Oppfordrer flere til å vurdere folkehøgskole til høsten

Like fint år uten utenlandstur

Hver eneste uke har vært fylt med fantastiske opplevelser. Som padling i det nydelige nærområdet, klatring inne og ute, og toppturer med og uten overnatting. Vi har også vært på flere linjeturer med både fart og spenning. Vi har fått prøve alt fra fallskjermhopping og rafting, til via ferrata og surfing.

Bømlo folkehøgskule

Sted: Bømlo
Elevplasser: 90
Linjer: 10
Undervisning pr. uke: 34 timer
Verdigrunnlag: Frilynt

Les mer om skolen

Turen vår til Sør-Afrika ble av åpenbare grunner ikke noe av, men det har ikke preget skoleåret i det hele tatt. Et år på folkehøgskole er så mye mer enn en utenlandsreise eller to.

Det man husker aller best er de små, fine øyeblikkene som hverdagen er fylt med og det fantastiske samholdet som oppstår.

Selv om utenlandsturen ble avlyst, har folkehøgskoleåret vært minst like bra.

Les også:

- Folkehøgskoleelever er de heldigste innbyggerne i hele Norge

Anbefales!

På Bømlo bor vi i 8 hus med omtrent 10 elever på hvert hus. Her har vi romslige enkelt- og dobbeltrom med egne bad med dusj.

Vi har lært å leve sammen og å løse konflikter med hverandre, som er en fin overgang til student- og voksenlivet.

I en tid hvor mye er usikkert er et år på folkehøgskole absolutt noe av det lureste å ta!

Et år på folkehøgskole kan virkelig anbefales!

Frister det med et år på folkehøgskole?

Det er ikke for sent å søke! Her finne du listen med alle linjene som finnes på folkehøgskole.

Velg mellom over 700 ulike linjer