Svarer på fordommer mot folkehøgskole

Mange har fordommer mot folkehøgskole, men er de riktige? Ine og Syver mener unge med fordommer ikke vet nok om hva folkehøgskole er.

Ine Adserø er jusstudent, som tidligere har gått på Grenland Folkehøgskole. Syver Saxrud er elev ved Buskerud Folkehøgskole nå.

På Folkehøgskolene sin Snapchat-konto har begge fortalt hvordan venner og bekjente har vært skeptiske til valget deres.

Fordommer mot folkehøgskole på videregående

– Da jeg gikk videregående, så kjente jeg veldig på at det var enormt mange fordommer rundt folkehøgskole, sier Ine.

– Det tror jeg mange videregåendeelever nå kan si seg enig i.

Hun gikk på videregående i Stjørdal i Trøndelag, og valgte å begynne rett på studier i Bergen fordi hun ville være mest mulig «produktiv».

Men hverdagen som student ble både ensom og krevende, og en fortsettelse på prestasjonsjaget fra videregående.

– Jeg hadde behov for en annen type mestringsfølelse, sier Ine om valget om ta pause fra studentlivet for å bli folkehøgskoleelev.

Hun sier det å gå på folkehøgskole beriket livet hennes.

Friåret endte opp med å bli en investering i livet etterpå.

Hva er folkehøgskole?

Er folkehøgskole et bortkastet år?

– Før jeg begynte på folkehøgskole var det veldig mange som snakket om at de på folkehøgskole er bare snåle, rare, og det er på en måte bare et bortkastet år, og bortkastet studielån, sier Syver Saxrud fra Sarpsborg.

21-åringen som tok elektrikerfag på videregående, innrømmer at han også hadde fordommer selv.

Men det var før jeg bestemte meg for å søke litt rundt selv, og finne ut av folk som hadde gått på folkehøgskole, og snakket litt med de om hvordan det faktisk er. I stedet for å ytre ting før man vet hvordan det fungerer, og før man har opplevd det selv.

Hva kan man lære på folkehøgskole?

–  Jeg er blitt tryggere på seg selv, fått utvida nettverket mitt og fått opplevelser som jeg har med meg den dag i dag som student, sier Ine.

Hva var det viktigste du lærte på folkehøgskolen?

– Å ikke ta meg selv så høytidelig, å ikke forhåndsdømme folk, at man kan finne glede i det meste om man bare endrer perspektiv og at venner kan endre livet ditt.

– I tillegg lærte jeg mye som jeg har bruk for som student. Alt fra å vaske klær til og å bo i kollektiv, til hvordan man kan få mestringsfølelse av å teste nye ting.

10 grunner til å velge folkehøgskole før studier

Hvordan motbevise fordommer mot folkehøgskole?

De som hadde kasta ut en del fordommer mot folkehøgskole på videregående begynte også rett på studier.

Ine tror flere begynte å angre seg da de så hvordan hverdagen hennes på folkehøgskolen var.

– Det er veldig lett å la seg påvirke, særlig når det gjelder såpass store valg som å velge hva man skal gjøre etter videregående.

– Jeg ble absolutt veldig påvirket i mine valg, men det er utrolig viktig å stole på sin egen magefølelse, og gjøre ting for sin egen del, ikke for den andre sin del.

–  Det har du virkelig utbytte av senere, sier Ine i dag.

Motbevis fordommene med fakta

Ine anbefaler unge som opplever at andre har fordommer mot valget deres om å motbevise påstandene med fakta.

– Noen mener for eksempel av det er uproduktivt å gå på folkehøgskole. Da kan du vise til at et år på folkehøgskole gir like mange tilleggspoeng som et årsstudium.

Hun oppfordrer også dagens videregåendeelever til å stole på magefølelsen sin.

–  Å gå på folkehøgskole er noe du gjør for deg selv, ikke fordi noen andre vil at du skal gjøre det. Og det er nettopp det du kommer til å vokse på og som kommer til å gjøre opplevelsen din så enormt berikende.

Les også:

Jostein (25) tok folkehøgskole etter mastergraden: – Tror jeg hadde truffet en vegg om jeg hadde begynt å jobbe med en gang.

E-sport på folkehøgskole: Nerdete eller smart?

Blant venner og familie var det ulike meninger om at Syver skulle bruke et år på e-sportlinja på Buskerud folkehøgskole.

–  Noen mente at det var nerdete, sier Syver.

– Jeg har alltid vært en nerd, så jeg har ikke noe problem med å stå opp for at jeg er interessert i gaming og e-sport. Så det var ikke noe problem for meg sånn sett!

Hvorfor velge folkehøgskole?

Selv om Syver møtte fordommer, fikk han også mye ros for valget sitt.

–  Jeg har egentlig fått ganske mye støtte. I hvert fall nå etter jeg begynte på folkehøgskole, så er det egentlig bare folk som bare synes det er kult.

– Spesielt fikk jeg veldig mye støtte fra familie, og venner av familien. Den litt eldre garde synes bare det er veldig stas, og de synes det er veldig smart å gå på folkehøgskole!

Syver tror de som kritiserer vet lite om hva folkehøgskole er.

–  Jeg bryr meg ganske lite om hva folk sier om det, fordi jeg er her selv, og jeg ser hvordan det er, og det har bare hatt en positiv innvirkning på meg.

Les også:

Kraftig økning i Lånekassestøtte til folkehøgskoleelever

Faglig nivå på folkehøgskole

Syver er fornøyd med det faglige nivået på folkehøgskolen. Hovedfokuset på linja til Syver er å bli en god lagspiller, både i og utenfor spillet, taktikk og det mentale utenfor e-sporten.

Læreren som selv har spilt på toppnivå i Norge, gir også elevene en til en-oppfølging, forteller Syver.

Han oppfordrer de som går på videregående nå om å tørre å følge drømmene sine.

–  Hvis folk kommer med kommentarer, så er det fordi de ikke vet hva det går ut på. Noen kan til og med være sjalu.

– Ingen grunner er i hvert fall gode nok til at du ikke skal gå folkehøgskole, eller gjøre det du ønsker for den saks skyld!

Finn ledige plasser på folkehøgskole

Du kan fortsatt søke for neste skoleår

Trykk her