Masterstudent Rebekka anbefaler folkehøgskole før studier

Rebekka Alve tok pause fra studiene for å gå på folkehøgskole. Foto: Endre Kinn Hartvigsen

– Alle sier folkehøgskole er utrolig, men man skjønner det ikke før man drar dit selv, sier Rebekka Alve (21) fra Oslo, et år etter at hun tok avgjørelsen om å sette studiene på pause.

– Jeg trodde jeg skulle ha fått kjærlighetssorg allerede!

Rebekka opplever sin første mandagsmorgen etter et år på Nordfjord folkehøgskule.

Savnet etter skolen er ikke så stort enda. På de få dagene siden skoleslutt har hun rukket å dra på konsert og en klatrepark i Bergen sammen med vennene fra folkehøgskolen.

Sist vi snakka med Rebekka hadde hun nettopp tatt en pause fra en mastergrad ved NTNU for å følge drømmen om et år på folkehøgskole.

Felleskapet er det viktigste Rebekka sitter igjen med etter året sitt på folkehøgskole. Foto: Privat

Lærte å stole på andre

Selv om Rebekka har vært på mange turer og lært mye om friluftsliv, er det samtalene med klassekameratene som har vært høydepunktet med året.

– Jeg trodde naturen og opplevelsene skulle bety mest, men det var fellesskapet.

Alle klassene ved Nordfjord folkehøgskule har egne kveldssamlinger, der elevene deler livshistorien sin. Der lærte Rebekka mye om seg selv, og om andre.

– Det er folk jeg har kjent i flere år som jeg ikke kjenner så godt som klassekameratene på folkehøgskolen. Alle delte, og man ble kjent med folk på et dypere nivå.

– Jeg lærte mye om det å være sårbar, og stole på andre. Man får også mer omsorg for folk når man forstår hvem de er.

Rebekka gikk linja Friluftsliv/KRIK ved Nordfjord folkehøgskule.

Møtte fordommer

På folkehøgskole kan alle starte med blanke ark, men da Rebekka begynte var det noen som hadde rukket å få et inntrykk av henne etter å ha lest intervjuet på folkehogskole.no.

Der fortalte hun om å være skoleflink, å ha gått videregående på to år og at hun studerte kybernetikk og robotikk ved NTNU allerede som 18-åring.

Les også:

Masterstudent Rebekka tar studiepause for å gå på folkehøgskole

–  Noen innrømmet etter hvert at de hadde hatt fordommer mot meg i starten. Det var gøy å høre etterpå, siden de i mellomtiden hadde blitt kjent med meg som meg, ikke bare en som er god på skolen.

Hva man har gjort før folkehøgskolen betyr lite når man først er der, mener Rebekka.

– Hvem som var god på skolen, hvem som kommer fra studier eller fra yrkesfag er irrelevant når du står der på tur og setter opp teltet.

Nordfjord folkehøgskule

Sted: Gloppen
Elevplasser: 140
Linjer: 11
Undervisning pr. uke: 30 timer
Verdigrunnlag: Kristen

Les mer om skolen

Les også:

Kan man ta pause fra skole eller studier for å gå på folkehøgskole?

Folkehøgskolekollektiv

Før hun begynte på folkehøgskolen hadde Rebekka planer om få med seg medelever fra folkehøgskolen til Trondheim etterpå. Det har hun klart.

–  Jeg skal bo i kollektiv med tre andre fra folkehøgskolen. Flere av dem hadde ikke tenkt til å dra til Trondheim fra før.

– Det er et stort kompliment føler jeg. De blir med dit på grunn av folka, og jeg er en av de folka.

Vennskapene er en av grunnene til ar Rebekka anbefaler å gå på folkehøgskole før man studerer.

– Når du starter studietiden etter folkehøgskolen kommer du til å ha det bra helt fra starten fordi du har venner. Du kan invitere nye folk til kollektivet ditt og inspirere andre du blir kjent med til nye relasjoner.

Les også:

Flytter i kollektiv med venner fra folkehøgskolen

Å ha venner med like verdier er viktig for Rebekka. De folka fant hun på folkehøgskolen. Foto: Privat

Mener folkehøgskole gir en tryggere studietid

Det er også lettere å takke nei til ting du ikke vil i studietida etter et folkehøgskoleår, mener Rebekka.

– Det er lettere å si nei til fest nummer ti i fadderuka om du allerede har folk som synes du er kul for den du er.

Har du noen råd til de som er usikre på om de skal begynne rett på studier, eller ikke?

– Jeg syntes også at det vår kult å starte på studier før alle andre, da jeg gjorde det. Det er nok vanskeligere å se verdien av folkehøgskole før du har opplevd det.

Rebekka tror noen haster av gårde med å begynne å studere, fordi de er opptatt av prestisje, eller er redde for lån, og at de ikke tenker på at folkehøgskole kan gi et nettverk som du kan ha med deg resten av livet.

– Folkehøgskole handler om et godt felleskap – om du ikke kommer fra et godt felleskap fra før er det, er det vanskelig å tenke at det er en bra ting.

–  Studietiden tar slutt. Da er det er lurt å ha venner du har noe annet til felles med enn at dere studerer det samme.