9 av 10 vil anbefale andre å gå på folkehøgskole

Hele 88 prosent av fjorårets folkehøgskoleelever vil anbefale folkehøgskole videre, viser nye tall.

– Alle sier folkehøgskole er utrolig, men man skjønner det ikke før man drar dit selv, sier Rebekka Alve (21) fra Oslo.

I fjor gikk omtrent 7000 elever på folkehøgskole. Hvert år utfører Folkehøgskolekontoret en undersøkelse på starten og slutten av skoleåret.

– Det er svært hyggelig lesning at så mange vil anbefale folkehøgskole videre. For mange unge blir folkehøgskoleåret det viktigste i livet, sier Julie Byberg Bø, informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene.

Julie Byberg Bø, informasjonsrådgiver ved Folkehøgskolene, synes det er gøy at så mange vil anbefale folkehøgskole videre.

Vil anbefale året videre

Rebekka satte studene på pause fra en mastergrad på NTNU for å gå på folkehøgskole. Nå er hun akkurat ferdig med et år på Nordfjord folkehøgskule. Hun er utrolig fornøyd med året.

– Jeg trodde naturen og opplevelsene skulle bety mest, men det var fellesskapet.

Les også:

Masterstudent Rebekka anbefaler folkehøgskole før studier

Rebekka  vil anbefale andre å gå på folkehøgskole.

– Jeg syntes også at det vår kult å starte på studier før alle andre, da jeg gjorde det. Det er nok vanskeligere å se verdien av folkehøgskole før du har opplevd det.

Kan minske frafall i høyere utdanning

– Mange unge ønsker å komme raskest mulig inn i studie- og jobblivet. Det er lurt å også ta en pause for å finne ut hva man vil, sier Byberg Bø.

Hele 1 av 4 dropper ut av høyere utdanning, viser tall fra SSB.

– Flere ungdommer bruker folkehøgskoleåret til å finne ut eller bli sikker på valget om høyere utdanning. Vi tror frafallet ville vært mindre, dersom flere gikk på folkehøgskole, sier hun.

Les også:

Nå kan du søke folkehøgskole!

Finn din folkehøgskole

Se oversikt over alle linjer på alle folkehøgskoler

Finn din folkehøgskole