Ny eventlinje frister internasjonale søkere

En splitter ny eventlinje på Harstad folkehøgskole tiltrekker seg internasjonal oppmerksomhet, og har fått søkere fra både Chile, Palestina og Kashmir. – Ikke så rart, sier linjelærer Hege Fjeld.

– Det er trolig flere årsaker til at informasjon om linja har nådd ut til flere land, selv om vi ikke har gjort noe offensivt selv, sier Hege Fjeld. Hun er lærer på linja Festival Event Management som starter opp på Harstad Folkehøgskole til høsten.

– Aller mest tror jeg det handler om samarbeid med populære festivaler her i Nord-Norge, som Tromsø Internasjonale Filmfestival og Festspillene i Nord-Norge. Dette er festivaler som deltakere fra mange ulike land kommer tilbake til år etter år for å jobbe som frivillige. Jeg tror informasjon om linja er spredd i flere slike nettverk av frivillige, forteller Fjeld.

Å være frivillig under Tromsø Internasjonale Filmfestival er et av mange høydepunkt på den nye eventlinja ved Harstad folkehøgskole.

Så langt har det kommet søknader fra både Chile, Palestina og Kashmir.

– Vi ser en helt klar økning i utenlandske søkere til skolen, sier en fornøyd rektor Erlend Welander.

Les mer om Harstad folkehøgskole

Populært med frivillig arbeid

– Frivillig arbeid er noe universelt, og en unik måte å bli kjent med en kultur på, sier Hege Fjeld. Det er derfor ikke tilfeldig at skolen har valgt å satse på nettopp en slik linje.

– Vi vet at kulturlivet og festivallivet i Nord-Norge har utrolig mye bra å by på. Dette kommer i tillegg til alt det andre som lokker turister hit, sier Fjeld.

Elevene på den nye linja vil få muligheten til å påvirke selv hvilke arrangementer og festivaler de har lyst til å jobbe med.

Og hun vet hva hun snakker om. Selv har Hege i flere år jobbet som frivillig på ulike arenaer og festivaler i området, i tillegg til å være produsent for UKM på kommune og fylkesnivå.

– Å arbeide på festival er noe av det morsomste som finnes! Og hos oss har nå elevene mulighet til å gjøre det et helt år. Kan det nesten bli bedre, smiler hun.

– Det er et utrolig rikt kultur- og festivalliv i Nord-Norge. Her finner du alt fra Urfolkfestivaler, større sportsbegivenheter, musikk- danse- og teaterfestivaler. Små og smale arrangement, og store og brede. Her vil du fort oppdage at Nord-Norge er mye mer enn fjell og vidder, sier Fjeld engasjert.

Frivillig arbeid på blant annet TIFF gir et unikt innblikk i hva som kreves av innsats for å bygge opp et stort arrangement eller festival.

Les også: Frivillig arbeid gjør deg lykkelig

Elevene bestemmer selv innholdet

Event-linja er ment for den som ønsker et utfordrende og aktivt skoleår, med muligheten til å bestemme mye av innholdet selv. Å jobbe som frivillig under Tromsø Internasjonale Filmfestival blir et must, men utover det står klassen fritt til å planlegge hva de ønsker å delta på ut fra egne interesser og ønsker. Om man har vært frivillig eller ikke tidligere spiller liten rolle, erfaring vil du uansett få mye av dette året.

– Her kan man teste ut hvordan det er å jobbe på en internasjonal festival, se hva som skal til for å lage et større idrettsarrangement, eller planlegge sin egen lokale event for en valgt målgruppe, sier Fjeld.

Året på Harstad folkehøgskole vil gi et innblikk i hva som rører seg av kulturaktiviteter i Nord-Norge.

– Du vil starte som frivillig, og i løpet av året vil du få nok erfaring til å kunne produsere egne små festivaler og arrangementer. Underveis kan du velge om du har lyst til å utfordre deg selv og dine lederevner, ved å få og ta med ansvar, for eksempel i rollen som gruppeleder eller prosjektleder. Her vil man hele tiden få veiledning av erfarne frivillige og produsenter, avslutter Fjeld.