Musikk på folkehøgskole?

Kunne du tenkte deg å holde på med musikk et helt år? Her finner du informasjon om musikktilbudene på de ulike folkehøgskolene.

Musikk er blant de fagene det er flest av på folkehøgskolene. Musikkfagene strekker seg fra sang, spilling av instrumenter til musikkproduksjon. På musikklinje på folkehøgskole kan du spille hvilket instrument du vil, og få utdanning innen den type musikk du liker best.

Noen av linjene krever noe erfaring mens du på andre linjer kan søke uten forkunnskaper. Noen bruker musikkutdanningen på folkehøgskole som et springbrett videre til musikkstudier, mens andre bare har lyst til å dyrke hobbyen sin og videreutvikle seg et helt år.

Noen skoler har bare musikklinjer (Manger folkehøgskule, Toneheim folkehøgskole, Musikkfolkehøgskolen Viken og Trøndertun folkehøgskole), mens andre skoler er det vi kaller breddeskoler med andre linjer i tillegg til musikklinjene.

Se alle musikklinjene på folkehøgskolene her

musikk folkehøgskole

Utvikle deg som musiker ved å ta et år på musikklinje på folkehøgskole. Foto: Trøndertun folkehøgskole

Les mer: Er folkehøgskole riktig utdanningsvalg for deg?

7 grunner til å velge musikk på folkehøgskole:

Søk folkehøgskole nå!

musikk folkehøgskole

Vi kan love deg at du får et år fylt med musikk fra morgen til kveld! Foto: Musikkfolkehøgskolen Viken

Slik er skoleuka på folkehøgskole

Musikk vil være faget eller linjen du søker deg inn på. Antall timer på linjefaget varierer fra skole til skole, men vanligvis har man linjefaget rundt 15 timer i uka. I tillegg består uka av fellesfag og valgfag. På kveldstid er det mye sosialt som skjer.

Fellesfag er timer alle elevene på skolen har sammen. Det kan være alt fra litteratur, kor, dans, fysisk aktivitet, samfunnsfag, lørdagsseminar og livssyn.

Valgfag gir deg mulighet til å fordype deg i andre fag enn linjen du går på. Det varierer mellom skolene hvor mange timer valgfag du har i uken, og antall valgfag du kan velge.

Uansett hvilken skole du velger så får du et år der du utvikler deg og lærer mye faglig og sosialt. Vi kan love deg at du får et år fylt med musikk fra morgen til kveld!